Analyse
Google: solide resultaten 4 jaar geleden - donderdag 17 april 2014

Het resultaat blijft verder klimmen verder en bevestigt de soliditeit van het economisch model.

Google is immers in staat om ten allen tijde zijn marges te stutten en liquiditeiten te genereren. Bijgevolg verlagen we onze risicoindicator van 4 naar 3. De goede resultaten rechtvaardigen de mooie koersklim sinds 2012.
HOUDEN.

 

Eens te meer bevestigt het Amerikaanse Google zijn leiderspositie op het vlak van online advertentie. Wel boerde in het 1e kwartaal zijn marge achteruit tot 27 % (t.o.v. 29 % een jaar voorheen). Dit was het gevolg van de kosten die de groep deed om zich te diversifiëren op het vlak van robots, domotica-apparatuur dat op afstand wordt bediend, een bril uitgerust met een mini-computer (Google Glass)… Niettemin blijft de kernactiviteit solide en rendabel: zo stegen de reclame-inkomsten nog maar eens met 16 %. De gemiddelde inkomst per klik mag dan nog zakken (-9 %)- steeds meer mensen surfen met hun smartphone, waar reclame minder aanslaat- dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het stijgend aantal kliks (+26 %). Google slaagt erin om zijn omzet verder te doen groeien, blijft de markt voor online advertentie (marktaandeel van meer dan 50 %, ver voor Facebook en Twitter) domineren en innoveert tegelijk. De groep gaat dus een mooie toekomst tegemoet. We handhaven onze winstramingen (aangepast na de recente splitsing) op 20 USD per aandeel in 2014 en 22 USD in 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 545,26 USD

 

Google is de favoriete internetzoekmachine van de meeste surfers en heeft als onbetwiste marktleider een ruime voorsprong op concurrenten Yahoo en Bing (Microsoft). Dankzij zijn marktleiderschap kon Google ook veel munt slaan uit internetreclame.

 

Deel dit artikel