Analyse
Beleggen in dure elektrische auto's? 4 jaar geleden - donderdag 24 april 2014

Is het interessant om aandelen te kopen van Tesla Motors, de Amerikaanse fabrikant van dure elektrische auto's?

Neen. Niet alleen blijft Tesla een relatief kleine speler (22.500 verkochte auto's in 2013), ook na de recente koersdaling (± 20% de voorbije 3 weken) gaat het koersniveau er o.i. te makkelijk van uit dat het succes zal blijven duren.
NIET KOPEN.

 

Originele strategie

Voor zijn elektrische auto's mikte Tesla van bij de start op de hogere (lees: duurdere) regionen van het gamma. Het ontwikkelt stevig uit de kluiten gewassen modellen, met voldoende ruimte voor de batterijen, en dus ook een grotere autonomie. Dankzij de lof die ze toegezwaaid kregen in de vakpers vinden die modellen gretig aftrek en brengen ze geld in het laatje, dat Tesla dan weer kan investeren in onderzoek.

 

In tegenstelling tot zijn concurrenten legt Tesla in zijn marketing niet zozeer de nadruk op de ecologische prestaties van zijn voertuigen, maar veeleer op het eigen merkimago.

 

Dankzij de populariteit van Tesla breidt het gamma zich snel uit, waardoor de groep ook vrij snel haar productievolumes kan optrekken en zo de productiekosten kan drukken. Dat moet Tesla ruimte bieden om gaandeweg zijn verkoopprijzen wat terug te schroeven en zijn verkochte volumes op te krikken. De voorbije jaren is die omzet trouwens pijlsnel gestegen.

 

Eveneens om zijn productiekosten te verlagen, gaat Tesla een reusachtige batterijenfabriek bouwen. Tot slot probeert het ook zijn netwerk van herlaadpalen (uitgerust met een veel sneller herlaadsysteem dan de systemen voor thuisgebruik) zo snel mogelijk uit te bouwen.

 

Nog veel te bewijzen

De inkomsten van Tesla zijn erg afhankelijk van overheidssteun (goed voor zowat 13% van de omzet). Als de overheid de subsidiekraan zou dichtdraaien, of in elk geval verminderen, zal dat dus een directe impact hebben op het resultaat.

 

De grote uitdaging voor een groep zoals Tesla bestaat erin om het klantenbestand uit te breiden en tegelijk vernieuwend te blijven. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die het na een vliegende start moeilijk kregen om de dynamiek uit hun beginperiode vast te houden.

 

Tot slot dook het aandeel van Tesla Motors de voorbije drie weken maar liefst 20% lager, in het zog van de technologieaandelen.

 

Deel dit artikel