Analyse
Volkswagen: verwachtingen ontgoochelen 4 jaar geleden - vrijdag 14 maart 2014

Volkswagen focust voornamelijk op zijn verkochte volumes, wat een averechts effect heeft op de winstgevendheid.

Overigens zijn de verwachtingen voor dit boekjaar vrij teleurstellend. De koersstijging is volgens ons onterecht. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

De Duitse autoconstructeur draait op volle toeren en de wereld zal het geweten hebben. Zo zou hij dit jaar mogelijks de drempel van 10 miljoen verkochte voertuigen overschrijden. Dit is 4 jaar eerder dan voorzien. Tegen dit ritme zal Volkswagen weldra de wereldwijde nr. 1 in de autosector zijn, voor Toyota en General Motors. Het enthousiasme van het Duitse VW houdt echter ook nadelen in. Ja, de verkopen stegen in 2013 met 4 % (tot 9,7 miljoen) maar helaas geldt dit niet voor de winstgevendheid. Door kosten als gevolg van nieuwe producten en technologieën is het exploitatieresultaat t.o.v. 2012 vrijwel stabiel gebleven (+1,6 %). Trek hier echter de resultaten van het filiaal Porsche af en blijkt dat het resultaat in 2013 met 14 % is gekelderd. VW slaagt er dus in om zijn winstgevendheid te stutten a.h.v. zijn luxedivisies. Ook blijft de directie voor 2014 vrij voorzichtig. Zo voorziet ze o.a. gezien de volatiele wisselkoersen een bedrijfsmarge tussen 5,5 en 6,5 % (5,9 % in 2013). De vooruitzichten van 's werelds toekomstige nr. 1 in de autosector zijn dus niet schitterend. We verlagen lichtjes onze winstramingen tot 22 EUR per aandeel in 2014 (t.o.v. 23 voorheen) en tot 24 EUR (t.o.v. 25).

 

Koers op het moment van de analyse: 175,25 EUR

 

Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en binnenkort ook Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens .

 

Deel dit artikel