Analyse
Heineken: een lange weg te gaan 4 jaar geleden - woensdag 19 maart 2014

Heineken kampt met talrijke uitdagingen, de crisis in Oekra├»ne maakt de situatie alleen maar erger en de resultaten voor 2013 stellen ons niet gerust.

VERKOPEN.

 

Zoals verwacht zakte de omzet met 0,9 % en viel de winst per aandeel met 6,9 % terug, tot 2,37 EUR. Overigens stegen de verkoopprijzen onvoldoende om de dalende volumes te compenseren (-2,7 %). In de groeilanden (+50 % van de bedrijfswinst), waar de groep veel investeerde om haar positie te versterken, bedroeg de groei minder dan 3 %, wat te weinig is om het zwakke West-Europa, dat nog steeds achteruitboert (-2,2 %), te compenseren. In Oost-Europa (1/6 van de omzet) verloren de verkochte volumes 6 %. Zo is de situatie in Rusland vrij delicaat (verhoging belastingen) en dreigt ze bovendien te escaleren (crisis Oekraïne). En al beterde de activiteit in het 2e halfjaar 2013, er rest een lange weg af te leggen. Heineken zal nog in de groeilanden (vooral Azië) moeten investeren en in zijn kosten snijden. Daarnaast is de conjunctuur niet zo gunstig voor zijn premiummerk Heineken, dat het op zich al niet zo goed doet. De bedrijfsmarge zou dus nog kunnen zakken. Ook stuurt de groep tegenstrijdige signalen uit: zo verwacht ze een herstel maar handhaaft ze haar brutodividend op 0,89 EUR (brutorendement: 1,9 %). We verlagen onze winstramingen tot 2,50 EUR in 2014 (t.o.v. 2,70 voorheen) en 2,80 EUR in 2015 (t.o.v. 2,90).

 

Koers op het moment van de analyse: 47,00 EUR

 

Het Nederlandse Heineken is de op twee na grootste brouwer ter wereld, na AB InBev en SABMiller met een marktaandeel van bijna 9 %. Nadat het zich heeft versterkt in Europa (met inbegrip van Oost-Europa en Rusland), kocht het in 2010 het Mexicaanse Femsa Cerveza.

 

Deel dit artikel