Analyse
Bell: alles goed, dank u! 4 jaar geleden - vrijdag 14 maart 2014

De resultaten voor 2013 zijn conform onze verwachtingen.

Ook zou vanaf nu de druk van de grondstofprijzen op de winstgevendheid moeten afnemen. De winstvooruitzichten zijn gunstig maar nog niet in de koers verrekend. Er rest nog potentieel.
KOPEN.

 

Bell boekte in 2013 redelijke resultaten gezien de moeilijke context. De prijsverhoging van de grondstoffen (vooral varkensvlees) vormt nog steeds een probleem maar de impact op de resultaten blijft onder controle. Bijgevolg boerde het bedrijfsresultaat (zonder uitzonderlijke elementen) slechts met 2 % achteruit t.o.v. 2012. De Zwitserse groep slaagt er dus in haar winstgevendheid af te schermen ondanks de daling van de verkochte volumes (-2 %). Om deze terugval te compenseren, trekt ze haar verkoopprijzen op, een maatregel die Bell rechtvaardigt door de kwaliteit en veiligheid van zijn producten te verbeteren. Hiervoor moest de groep echter extra kosten maken maar dit zou ze in de volgende jaren probleemloos moeten kunnen wegwerken. Voor 2014 verwacht de directie dat de hoge grondstofprijzen geen negatieve impact meer zullen hebben op het resultaat. Overigens zou de consumptie moeten aantrekken en zouden slechte weersomstandigheden (zoals in het 1e halfjaar 2013) moeten uitblijven. In 2014 zou de groep dus stijgende, solide resultaten moeten boeken. We handhaven onze winst ramingen op 200 CHF per aandeel in 2014 en 225 CHF in 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 2366 CHF

 

Bell is een Zwitsers bedrijf dat fijne vleeswaren verkoopt (45 % van de omzet), vers vlees (33 %), gevogelte (14 %), schaaldieren (5 %) enz. via de merken Bell, Abraham, Hoppe, ZIMBO, Môssieur Polette. De groep boekt 70 % van haar omzet in Zwitserland, 18 % in Duitsland, 5 % in Oost-Europa, 4 % in Frankrijk en 3 % in de Benelux. In Zwitserland bedraagt haar marktaandeel van 25 %.

 

Deel dit artikel