Analyse
Nestlé: verkoopsdoelstellingen niet bereikt 4 jaar geleden - woensdag 19 februari 2014

Nestlé kampt met een paar zorgen maar handhaaft zijn strategie en neemt maatregelen om verder te groeien.

Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

De winst per aandeel 2013 zakte met 5,7 % maar steeg met 6,5 % (tot 3,42 CHF) zonder uitzonderlijke kosten en boekhoudkundige wijzigingen. Niettemin klom de omzet met slechts 4,6 %. Dit is de zwakste stijging op 4 jaar tijd, minder dan de langetermijndoelstelling (+5 à 6 %) en minder dan het gemiddelde van de laatste 10 jaar (+6,1 %). Zonder afstotingen en overnames en met de wisselkoerseffecten bedroeg de omzet een kleine 0,9 %. In de zone Azië/Oceanië/Afrika groeide de omzet met 7,4 % (t.o.v. +10,3 % 1 jaar voorheen); in Europa was dit 0,8 %. Ook de gemiddelde stijging van de verkoopprijs beperkte zich tot 1,5 % (2,8 % 1 jaar voorheen). Al is dit deels te wijten aan de prijsdaling van de grondstoffen, toch blijft dit zorgwekkend. Maar Nestlé neemt initiatieven: het stoot activa af met een laag potentieel en versterkt zich in veelbelovende, winstgevende activiteiten (babyvoeding, dermatologie). Het dividend stijgt met slechts 5 % (tot 2,15 CHF bruto) maar Nestlé zal eigen aandelen inkopen (a.h.v. cash uit de verkoop van een deel van zijn belang in L'Oréal) en handhaaft zijn strategie die steunt op een goed evenwicht tussen investeringen en winstgevendheid (bedrijfsmarge: +0,2 % ondanks inspanningen van de marketing). We tippen op een winst per aandeel van 3,50 CHF in 2014 en 3,80 CHF in 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 65,55 CHF

 

Nestlé is het grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies … 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 

Deel dit artikel