Analyse
Valeo: verantwoorde positionering 3 jaar geleden - vrijdag 10 januari 2014

De leverancier van autosystemen kan bogen op een aantal solide troeven: een aanbod van hoogtechnologische producten, een uiteenlopende klantenportefeuille en een sterke inplanting in de groeiregio's.

Volgens ons zijn deze factoren echter grotendeels in de koers verrekend.
VERKOPEN.

 

Valeo blijft maar groeien. Zo kondigde het onlangs de overname van de overige 50 % in Valeo Sylvania aan, een Amerikaanse groep gespecialiseerd in autoverlichting, waarin het reeds belang aanhield. De divisie autoverlichting vertegenwoordigt immers 26 % van de omzet van Valeo en vormt hierbij de belangrijkste groeipool van de groep. Ook speelt Valeo op die manier in op het succes van autoverlichting op basis van led-technologie. Mikken op technologische innovatie is volgens ons een verstandige keuze. Dankzij deze strategie slaagde de groep er immers al in om zijn interne groei (zonder afstotingen en overnames) sterker te doen toenemen dan die van de wereldwijde autoproductie. Daarnaast liggen haar marges nu bijna tweemaal zo hoog als voor de Europese crisis. In 2007 bedroeg de bedrijfsmarge 3,6 %, in 2012 was dit 6,2 %. En tegen 2015 verwacht de groep zelfs een marge van 7 %. Hoogst waarschijnlijk zal dit gepaard gaan met een mooie stijging van de jaarwinst. We mikken op een winst per aandeel van 5,20 EUR voor 2013, van 6,40 EUR voor 2014 en van 7,20 EUR voor 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 82,42 EUR

 

Valeo is één van de grootste leveranciers ter wereld van onderdelen en systemen voor auto's en vrachtwagens. De groep realiseerde in 2009 een omzet van 7,5 miljard euro en stelt meer dan 50 000 mensen tewerk Ze is actief in Europa (⅔ van de omzet), maar ook in Azië en in Amerika.

 

Deel dit artikel