Analyse
Sainsbury: verlaagt verkoopprognose 2013-14 4 jaar geleden - donderdag 9 januari 2014

Hoewel door de stevige opmars van Aldi en Lidl deze laatste maanden werd gevreesd voor zwakke verkopen, kondigde Sainsbury aan de beste eindejaarsperiode ooit achter de rug te hebben.

Toch blijft de distributeur erg voorzichtig voor de volgende maanden. Goedkoop aandeel.
KOPEN.

 

In het laatste kwartaal van 2013 (3e van het boekjaar voor Sainsbury) steeg de omzet dankzij nieuwe winkels en uitbreidingen met 2,5 %. De vergelijkbare omzet (bestaande winkels, zonder uitbreidingen) bleef echter stabiel (+0,2 % exclusief benzineverkopen), wat toch beter was dan algemeen verwacht. In de gemakswinkels steeg de omzet met 18 % en de onlineverkoop (nieuwe website gelanceerd voor voeding) ging 10 % hoger. Op dit vlak heeft Sainsbury nu een marktaandeel van 20 % t.o.v. 17 % voor stenen winkels (offline). Ook in het non-food-segment boert de Brit erg goed. In waarde is hij in het VK nu de 6e grootste retailer van huishoudartikelen en de 11e grootste van kleding. Overigens waren de winstmarges stevig over heel de lijn. Wel vreest de groep dat de consument de komende maanden minder zal uitgeven en verwacht ze in haar laatste kwartaal slechts prestaties in lijn met het vorige kwartaal. Over het hele jaar mikt ze op een vergelijkbare omzetstijging net onder de 1 % t.o.v. 1 à 1,5 % voorheen. We handhaven onze winstramingen op 32,80 p. voor 2013-14 en op 35,81 p. en 38,14 p. voor de 2 eropvolgende boekjaren.

 

Koers op het moment van de analyse: 354,128 pence

 

Sainsbury is met een marktaandeel van ruim 16,8 % en meer dan 1100 winkels in het hogere marktsegment de op twee na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. De groep beschikt ook over een onlinewinkel met thuisbezorgingsdienst en over een belangrijke vastgoedportefeuille. Ze runt tevens Sainsbury's Bank.

 

Deel dit artikel