Analyse
Delhaize: verrassend sterk vierde kwartaal 3 jaar geleden - vrijdag 24 januari 2014

Gezien de tegenvallende eindejaarverkopen van Ahold en de moeilijke marktomstandigheden, werd voor de omzet van Delhaize gevreesd.

Toch boekte de groep in het 4e kwartaal erg puike verkoopcijfers. De opgefriste strategie, voortgezet door de nieuwe CEO, begint duidelijk te lonen. Goedkoop aandeel.
KOPEN.

 

In het 4e kwartaal steeg de omzet 0,1 % en 3 % bij ongewijzigde wisselkoersen (+0,6 % en +2,6 % voor 2013 o.a. door winkelopeningen). Tegen de verwachtingen in, presteerde Delhaize in het 4e kwartaal erg sterk, zowel in de VS (ruim 60 % van de omzet) als in België. De gefaseerde herpositionering die 3 jaar geleden in de VS startte, levert resultaten op terwijl in België Delhaize de concurrentie van Albert Heijn, Aldi en Lidl beter kon weerstaan dan verwacht (klanten kochten meer en duurdere producten; marktaandeel stabiel op 25,5 %). Griekenland en Roemenië kunnen een mooie groei voorleggen maar Servië (waar Delhaize al drastisch saneerde) hinkt achterop. De bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen, aan gelijkblijvende wisselkoersen) zal in de lijn van de eerdere prognoses liggen. Netto krijgt die wel een stevige knauw door een aantal eenmalige kosten (winkelsluitingen, forse waardeverminderingen i.v.m. Servische goodwill en merknamen). Voor 2013 tippen we uiteindelijk op een winst per aandeel van 2,62 EUR, voor 2014 op 4,77 EUR en voor 2015 op 5,05 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 48,81 EUR

 

De Belgische voedingsdistributeur Delhaize is met ongeveer 3 500 winkels actief in België, Luxemburg, de Balkan, Indonesië en de VS die voor meer dan 60 % van de omzet instaan.

 

Deel dit artikel