Analyse
CMB: daling van de vrachttarieven 3 jaar geleden - vrijdag 17 januari 2014

Over de laatste 12 maanden klom de koers met 50 %.

Hoewel de vrachttarieven in 2013 met gemiddeld 23 % stegen, zakten ze sinds midden december met 40 %. Wel zou dit tijdelijk zijn en stijgen de scheepsprijzen. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Door de gedaalde export van steenkool vanuit Colombia naar Europa en de afgenomen import van ijzererts en steenkool door China (seizoensgebonden), zakten de vrachtprijzen sinds half december en liggen ze nu weer onder de exploitatiekosten. Dit zou echter tijdelijk zijn. want het sentiment in de maritieme transportsector is aan het keren. In 2013 steeg de wereldvloot met slechts 6 % terwijl men begin 2012 het dubbele vreesde. Dit is te danken aan de heronderhandeling van bouwcontracten en het afvoeren van oude schepen. Daarnaast klom de vraag met 5 %. Gezien CMB nu voor ±50 % actief is op de spotmarkt (schepen verhuurd voor 1 traject), zal het rechtstreeks profiteren van de tariefstijgingen. Met de vrachttarieven die in het 4e kwartaal 2 maal zo hoog waren als een jaar voorheen, mikken we alvast op een puike winst per aandeel van 0,2 EUR. Voor 2014 en 2015 tippen sommige sectorspelers op een tariefstijging van resp. 35 % en 25 %, gedragen door de Chinese import. En gezien de wereldvloot met max. 5 % zou toenemen, zou CMB ongetwijfeld winst moeten oogsten. De aandeelhoudersfamilie is hiervan alvast overtuigd en koopt massaal aandelen in.

 

Koers op het moment van de analyse: 22,51 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel