Analyse
Apple: doorbraak in China 4 jaar geleden - maandag 6 januari 2014

Het akkoord met China Mobile, 's werelds grootste mobiele operator, opent nieuwe groeivooruitzichten.

Ondanks de recente koersklim blijft het aandeel van Apple goedkoop. 
Kopen.

 

Na jaren van onderhandelen, is China Mobile (60% van de Chinese markt) dan toch bereid om de iPhone aan te bieden aan zijn 760 miljoen klanten. Niet dat die allemaal staan te springen of de mogelijkheden hebben om zo'n toestel aan te schaffen, maar het akkoord is toch een grote stap vooruit voor Apple, dat maar een marktaandeel van 6% heeft in China. De verkoop van de iPhone zal er naar verwachting verdubbelen dit jaar en de positieve impact zal ook afstralen op andere producten. Er opent zich dus een nieuwe groeipiste, die zeker welkom is op een moment dat de verkoop in de VS en Europa vertraagt en de rentabiliteit afbrokkelt, zowel bij gebrek aan echte innovaties sinds de lancering van de iPad in 2010 als door de almaar scherpere concurrentie op intussen mature markten. De positionering van Apple in het topsegment van de markt en de hoge trouw van zijn klanten, vormen echter een stevige basis om de toekomst sereen aan te vatten. Een stijgend deel van de winst keert terug naar de aandeelhouders via het dividend en de terugkoop van eigen aandelen. Voor 2013/14 mikken we op een winst per aandeel van 43,7 USD, voor 2014/15 op 47 USD en voor 2015/16 op 49,5 USD.

 

 

 

 

Koers op het moment van de analyse: 540,98 USD

 

Het Amerikaanse bedrijf Apple is een van de toonaangevende spelers op het vlak van de smartphones met de iPhone (meer dan 50 % van de omzet) en van de tabletcomputers met touchscreen met de iPad (21 %). De groep verkoopt ook steeds digitale walkmans iPod (4 % van de omzet) en Mac computers (15 %).

 

 


 

Deel dit artikel