Analyse
Ahold: organisatieveranderingen in Europa 4 jaar geleden - vrijdag 17 januari 2014

Het voorbije kwartaal kromp de omzet op bijna alle vlakken, maar de jaaromzet bleef vrijwel stabiel -0,2 %).

De marges zouden goed stand houden, maar toch neemt Ahold maatregelen. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Zoals we al voorspelden, waren de laatste maanden van 2013 omzetmatig geen voltreffer. In het belangrijke 4e kwartaal moest het supermarktconcern, grotendeels door de gestegen euro t.o.v. de dollar, een omzetdaling van 4,2 % incasseren (-1,1 % zonder wisselkoerseffecten). In de VS (-6,7 %; 60,3 % van de omzet) leed Ahold onder de krimpende markt voor voedingsmiddelen (o.a. overheidsbesparingen op voedselbonnen voor minder begoeden) en het feit dat de omzet in 2012 ondersteund werd door het hamstereffect van de storm Sandy. In Nederland (35,2 % van de omzet) kon Ahold enkel groeien (+0,7 %) dankzij zijn onlinewinkels, terwijl in Tsjechië (-7,9 %) de markt lastig blijft. Toch maakt de groep zich sterk dat de bedrijfsmarges, o.a. dankzij kostenbesparingen, op peil blijven. Niettemin grijpt ze in door organisatieveranderingen in Europa door te voeren, waarbij de focus ligt op de verdere ontwikkeling van Albert Heijn in Nederland en de omringende markten (België, Duitsland), via verschillende formats en kanalen (o.a. internet). We handhaven voorlopig onze winstramingen per aandeel op 0,77 EUR voor 2013, 0,94 EUR voor 2014 en 1,05 EUR voor 2015.

 

Koers op het moment van de analyse: 12,725 EUR

 

De Nederlandse distributeur Ahold is, behalve op zijn thuismarkt, ook actief in de VS, Tsjechië, België en Duitsland.

 

Deel dit artikel