Analyse
Europese postsector: interessante dividenden 3 jaar geleden - maandag 16 december 2013

De Europese postsector biedt de belegger een beperkte keuze maar verdient zeker onze aandacht gezien de mooie prestaties van de spelers die er actief zijn. Deze bedrijven met een defensief profiel zijn voornamelijk bestemd voor de goede huisvader op zoek naar een regelmatig dividend.

bpost deed in juni zijn intrede op de beurs. Dankzij haar solide resultaten zou de groep in de volgende jaren een gul dividend moeten uitkeren. Een van de redenen waarom het aandeel goedkoop is, is dat bpost veel meer omzet put (80 %) uit zijn binnenlandse postbedeling dan zijn Europese concurrenten. De groep moet dan ook meer ooit bewijzen dat ze in staat is haar nieuwe groeipolen te ontwikkelen. Maar al is de postbedeling in structureel verval, toch zal deze daling minder uitgesproken zijn. en zal dit bovendien door de Belgische parlementsverkiezingen (drukwerk campagnes) worden gecompenseerd. Ook biedt het aandeel een dividendrendement van bijna 5,25 % netto, wat voor de sector een absoluut hoogtepunt is. De koers houdt met al deze positieve punten geen rekening.
KOPEN.

 

Deutsche Post, Royal Mail en Österreichische Post zijn correct gewaardeerd.
Hun winstvooruitzichten zijn grotendeels in de koers verrekend.
HOUDEN.

 

PostNL is niet duur maar door ernstige financiële problemen moest het zijn dividend opschorten.
VERKOPEN.

 

Vroegere monopolies

Sinds begin 2013 is de volledige Europese postsector opengesteld voor concurrentie. Hierdoor verloren historische postoperatoren hun monopolie op hun binnenlandse markt. Ook de dalende postvolumes gingen een probleem vormen. Deze structurele terugval is niet enkel te wijten aan de komst van nieuwe concurrenten maar ook aan de geleidelijke verdwijning van de fysieke post als gevolg van de toenemende elektronische post. Ondanks de liberalisering zijn voormalige monopoliehouders er echter in geslaagd hun leiderspositie te behouden. Deze spelers hebben de risico's immers juist ingeschat en gingen investeren in machines om hun sorteercentra maximaal te automatiseren. Maar ook en vooral zijn ze ten allen tijde blijven kosten besparen door kantoren te sluiten die niet winstgevend waren. Op deze manier slaagden ze erin hun winstgevendheid af te schermen. Ook zijn deze postbedrijven nu competitiever dan de nieuwe sectorspelers die hen maar moeilijk kunnen bijbenen. Gezien de hoge kost voor het opzetten van een uitgebreid distributienetwerk is het voor nieuwe spelers immers onmogelijk het hele land te bestrijken.

 

Nieuwe inkomstenbronnen

Historische postbedrijven genieten wel een solide positie op hun markt maar toch moeten ze constant op zoek naar nieuwe groeipolen om het structurele verval van hun kernactiviteit tegen te gaan. Zo lijkt de koerierdienst alvast een uitstekende piste. Steeds meer surfers kopen immers online waardoor er een stijgende vraag is naar thuislevering. Dankzij hun distributienetwerk en hun nauwe band met de klant zijn postbedrijven dan ook goed geplaatst om zich op deze markt te positioneren. En deze activiteit zal zich in de volgende jaren ongetwijfeld nog verder uitbreiden. Al genieten historische operatoren een zeker voordeel op hun binnenlandse markt, toch zullen ze pas echt succes oogsten als ze erin slagen zich een plaatsje te veroveren op de internationale markt, waar een veel hevigere concurrentiestrijd heerst. In dit opzicht kon Deutsche Post al flink wat vooruitgang boeken. Zijn koerierfiliaal DHL kan immers bogen op een flinke internationale inplanting, wat aanzienlijk wat schaalvoordelen oplevert.

 

Rendementsaandelen

Naar het voorbeeld van de telecombedrijven evolueren de postbedrijven naar een mature markt. Dankzij hun pakjesdienst kunnen ze het structureel verval van hun kernactiviteit compenseren. Ook zijn deze bedrijven erg winstgevend dankzij een strak kosten-beheer. Gezien ze nog maar weinig moeten investeren, genereren ze massaal liquiditeiten. Deze extra cash-middelen keren ze dan weer uit aan hun aandeelhouders onder de vorm van een gul dividend, en dit zelfs in moeilijke economische tijden.

Deel dit artikel