Analyse
Randstad: de marge stijgt 4 jaar geleden - dinsdag 5 november 2013

In het 3e kwartaal kon de groep haar kosten goed beheren.

Daarnaast bouwt ze haar schuld verder af en blijven de verkopen stijgen. Al deze factoren boosten de winstgevendheid. Dit is echter al in de koers verrekend.
VERKOPEN.

 

 

In het 3e kwartaal zakten de verkopen nog met 1,1 % (vergelijkbare basis), maar in september stegen ze met 0,6 %. Hoewel ze in de VS nog slonken (-3 %), is de dalende tendens in Frankrijk aan het afzwakken. Een aantal landen (Duitsland, Spanje…) konden al opnieuw met groei aanknopen. Indrukwekkender is dat de bedrijfsmarge (4,2 %) onze verwachtingen blijft overtreffen en haar hoogste punt bereikte sinds 2008. Dit dankt de groep aan personeelsafslankingen (-9 % op 1 jaar), de stopzetting van niet rendabele contracten, de heropleving van de rekruteringsmarkt en de dalende druk op de prijzen. Hierdoor ligt de bedrijfswinst hoger dan de verwachtingen van de markt. In de volgende maanden zouden de verkopen uit het slop moeten raken (volgens Randstad en concurrenten Manpower, USG…). Ook de marketinguitgaven zullen stijgen maar de besparingen dankzij de herstructureringen zullen dit compenseren. We tippen (optimistisch scenario) op een verkoopstijging van 2 à 3 % in het 4e kwartaal en van 6 % in 2014 (zonder afstotingen/overnames). We verhogen onze winstramingen en mikken op 1,51 EUR per aandeel voor 2013 (t.o.v. 1,40 voorheen) en op 2,28 EUR voor 2014 (t.o.v. 1,92).

 

Koers op het moment van de analyse: 44,83 EUR

 

Randstad is een Nederlandse groep actief in uitzendarbeid (met een marktaandeel van 8 % de op één na grootste speler ter wereld, actief in 40 landen) en in HR-diensten. Realiseert ruim 70 % van haar omzet in Europa (Benelux, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje). Met de overname van SFN in september van dit jaar zijn de VS de belangrijkste afzetmarkt geworden (20 % op termijn). De rest van de wereld (vooral Zuidoost-Azië) genereert slechts 9 % van de omzet. Dankzij de overname van Vedior in 2008 en van SFN werd de blootstelling aan de Nederlandse markt verkleind (16 % van de omzet) en het gewicht van de gespecialiseerde uitzendarbeid in de omzet tot 21 % opgevoerd.

 

Deel dit artikel