Analyse
Oriflame Cosmetics: gooit momenteel geen hoge ogen 4 jaar geleden - vrijdag 22 november 2013

Door een aantal beslommeringen verhogen we onze risico-indicator naar 4.

Op langere termijn blijven de vooruitzichten goed, maar dit aandeel is enkel voor speculanten.
KOPEN.

 

In het 3de kwartaal is de verkoop in euro met 5% gedaald. In lokale munt was er een stijging van 3%, maar die is vooral te danken aan hogere verkoopprijzen, qua volume was er een daling van 6%. Het relanceplan werpt dus weinig vruchten af en blijft wegen op de rentabiliteit (winst per aandeel -47%, tot 0,17 EUR). Oriflame verliest ook marktaandeel (o.a. in Rusland waar het ±40% van zijn omzet realiseert)aan concurrent AVON, die de voorbije 4 jaren zijn marketing-inspanningen fors heeft opgevoerd. En aangezien Oriflame al duurder is dan zijn concurrenten, kunnen de recente prijsverhogingen potentiële kopers afschrikken. Op langere termijn blijven de vooruitzichten echter goed. De opening van een nieuw productiecentrum in Rusland moet het mogelijk maken om heel Azië goedkoper te bedienen. Nieuwe groeimarkten moeten de omzetgroei kunnen stimuleren, zowel in Azië (China, India, Indonesië) als in Latijns-Amerika, waar de verkoop in het 3de kwartaal met 19% is gestegen (in lokale munt). Oriflame ontwikkelde ook een online verkoops-kanaal, dat geen cruciale rol zal spelen maar toch moeten kunnen bijdragen aan de activiteitsgroei de komende jaren.

 

Koers op het moment van de analyse: 205,00 SEK

 

De Zweedse groep Oriflame is gespecialiseerd in de productie en de verkoop van cosmetica. De groep is actief in 62 landen via een netwerk van meer dan 3,5 miljoen zelfstandige verkopers.

 

Deel dit artikel