Analyse
Lufthansa : doelstelling 2015 haalbaar ? 4 jaar geleden - maandag 25 november 2013

Het rentabiliteitsdoel voor 2015 lijkt ons te hoog gegrepen.

De groep blijft wel solide, zowel operationeel als financieel. Correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Ondanks de neerwaarts bijgestelde resultaatsverwachtingen voor 2013 houdt Lufthansa vast aan een bedrijfswinstdoelstelling van 2,3 miljard EUR in 2015. Dat doel wil het management realiseren via een besparingsplan van 1,5 miljard EUR tussen 2011 en 2015, maar als het zijn belofte wil houden, zal het o.i. extra maatregelen moeten treffen. De huidige besparingen volstaan maar net om o.a. de gestegen brandstofkosten te dekken. Ook de zwakke vraag in het vrachtverkeer en de concurrentie van de lagekostenmaatschappijen en van de Golfmaatschappijen beknotten de positieve effecten van het herstructureringsplan. Lufthansa blijft wel een van de weinige winstgevende maatschappijen in Europa. En al verbetert het besparingsplan het bedrijfsresultaat minder dan verhoopt, het heeft in elk geval ook de verdienste dat het middelen vrijmaakt om te investeren in de modernisering van de vloot. De Duitse maatschappij plaatste recentelijk haar grootste bestelling ooit van nieuwe toestellen (14 miljard EUR), wat toch aangeeft dat ze ook op termijn vastberaden is haar rentabiliteit te blijven verdedigen. Voor 2013 mikken we op een winst per aandeel van 0,50 EUR, voor 2014 en 2015 tippen we op resp. 1,00 EUR en 1,50 EUR.

Koers op het moment van de analyse : 15,70 EUR

 

Lufthansa is een Duitse luchtvaartmaatschappij met meer dan 100 000 werknemers die 74 % van haar omzet in het personenvervoer realiseert. Tot de groep behoren ook Austrian Airlines, SWISS en Germanwings. Voorts heeft Lufthansa participaties in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De groep is ook actief op het vlak van logistiek (10 % van de omzet), onderhoud en herstel van vliegtuigen (9 %), restauratie (6 %) en informaticadiensten (1 %).

 

Deel dit artikel