Analyse
IPO's: de comeback 4 jaar geleden - dinsdag 12 november 2013

Moet u op elke nieuwkomer op de beurs inzetten?

Nee.
Ongeacht het stijgend aantal intredes op de beurs en het succes eromtrent, dient u ten allen tijde waakzaam te blijven.

 

Na 2 magere jaren zijn beursintroducties (IPO, Initial Public Offerings) in 2013 opnieuw meer dan actueel. Zo deden van januari tot september niet minder dan 173 Europese bedrijven hun intrede op de markt en haalden ze hierbij een totaal van 11,7 miljard euro op (t.o.v. 11,2 miljard over heel 2012). Over het 3e kwartaal alleen al werden met 52 beursgangen zo'n slordige 3 miljard euro bijeengesprokkeld (8 maal meer dan in het 3e kwartaal 2012) ! En gezien de talrijke lopende projecten zou deze dynamische tendens nog moeten aanhouden.

 

Het is echter geen toeval dat tegenwoordig zo veel bedrijven tot de beurs toetreden. Het algemeen herstel van de markten en de lage volatiliteit zorgen immers voor geruststelling en talrijke bedrijfsleiders achten dit dus een ideaal moment om hun bedrijf naar de beurs te brengen. Ook beleggers zijn optimistischer en aarzelen niet om meer in te zetten op deze nieuwkomers. Bovendien zijn ze gezien de lage rentevoeten naarstig op zoek naar beleggingen met een hoger rendement. Een strategie die vruchten afwerpt want volgens een recente studie hebben de Europese beursintroducties in 2013 nog nooit zo veel opgebracht sinds 2009. Betekent dit dat u op elke nieuwkomer moet inzetten? Nee. Ongeacht de gunstige tendens dient u ten allen tijde waakzaam te blijven.

 

Vooreerst omdat de koersstijgingen meestal op de eerste beursdag plaatsvinden. Denken we maar aan de internethype aan het einde van de jaren '90. Nieuwkomers op de beurs namen toen een overdreven hoge vlucht en beleggers verloren alle contact met de werkelijkheid. In dit opzicht vinden we dan ook dat de hele mediagekte rond de recente beursgang van Twitter, de bekende micro-blogging site, geen goed teken is. Op een dag tijd ging de introductieprijs pijlsnel de lucht in. En dit terwijl het bedrijf in kwestie nog niet eens winst heeft geboekt!

 

Ook zijn vele beursintroducties het resultaat van "afstotingen". Dit is het geval voor de helft van de transacties die dit jaar al in Europa werden uitgevoerd. Aan de hand van deze transacties kunnen aandeelhouders immers tegen een interessante prijs hun investeringskapitaal handig opdrijven. Conclusie, voor u op een transactie intekent, stelt u zich best de volgende vraag: is dit een nieuwe emissie of horen deze aandelen al een andere aandeelhouder toe.

 

Deel dit artikel