Analyse
Michelin: twijfel duikt op 4 jaar geleden - woensdag 9 oktober 2013

Zal de Franse groep haar objectieven voor 2013 kunnen halen?

Hoewel ze marktleider is in het segment van «premium»-banden, gaan de vooruitzichten op het gebied van de zeer rendabele speciale banden achteruit. Dit zet aan tot voorzichtigheid. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Voor 2013 mikt Michelin op een gelijkaardige winst als in 2012. Maar na een belangrijke beleggersmeeting in de VS, is twijfel hierover ontstaan. De directie heeft zich voorzichtig opgesteld wat de groeivooruitzichten van de bandenmarkt betreft en dan vooral rond speciale banden (voor de mijnsector, enz.). Dit segment is het meest rendabele voor Michelin (operationele marge van 23 % in het eerste halfjaar), dus elke vertraging van de verkopen weegt direct op de winstgevendheid van de groep. Bovendien is de mogelijke winstgroei beperkt gezien de toename van de concurrentie, (doorbraak van Hankook is opzienbarend), en de zwakke vraag naar vrachtwagens. De resultaten zullen ook onder druk staan door de herstructureringslasten (om de overcapaciteit in Europa in te perken). We denken dat de groep haar doelstelling niet zal halen. In juli hebben we rekening houdend met deze vooruitzichten reeds onze winstverwachtingen verlaagd. We rekenen nu op een winst per aandeel van 7 EUR in 2013 en 8 EUR in 2014 (zonder niet-recurrente elementen).

 

Koers op het moment van de analyse: 77,37 EUR

 

De Franse groep Michelin is de grootste producent ter wereld van banden voor personenwagens (±20 % van de wereldmarkt), vrachtwagens, bouwmachines … Geeft ook toeristische en gastronomische gidsen uit. ±50 % van de omzet wordt in Europa gerealiseerd.

 

Deel dit artikel