Analyse
CMB: vrachtprijzen opnieuw winstgevend 4 jaar geleden - vrijdag 18 oktober 2013

De vrachttarieven zijn sinds deze zomer meer dan verdubbeld, waardoor het droogvrachttransport opnieuw met winstgevendheid kon aanknopen.

Maar opdat het herstel zou intreden, moet de overcapaciteit nog afnemen. Ondertussen zijn de scheepsprijzen al aan het stijgen.
HOUDEN.

 

In het 3e kwartaal bedroeg de winst per aandeel 0,30 EUR, gestut door meerwaarden voor een totaal van 0,12 EUR (verkoop schip, laatste FMG-aandelen). Over de eerste 9 maanden bereikte de winst per aandeel 0,80 EUR (meerwaarde op de verkoop van FMG-aandelen in het 1e halfjaar). Voor het 4e kwartaal mikken we op een hogere winst dan in het 3e. Gezien een aantal contracten op hun einde lopen, is CMB steeds meer blootgesteld aan de marktprijzen. Zo profiteert het rechtstreeks van de stijging van de vrachttarieven. Maar het is niet zeker dat dit zal blijven duren. Wel neemt de wereldvlootcapaciteit nu trager toe (+4,4 % sinds begin 2013, +12 % in 2012). Ook is CMB enthousiast voor 2014 en '15. Niettemin vertegenwoordigen de uitstaande bestellingen nog 18 % van de wereldvloot (waarvan 60 % in 2014/'15 zal worden geleverd). De druk op de vrachttarieven zal dus nog een tijd aanhouden. De prijzen van tweedehands schepen zijn echter nu al aan het stijgen. Dit is te danken aan het feit dat beleggers al rekening houden met de wegwerking van de overcapaciteit op lange termijn.

 

Koers op het moment van de analyse: 21,20 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel