Analyse
Apple onttroonde Coca-Cola 4 jaar geleden - donderdag 17 oktober 2013

Sinds 2000 publiceert Interbrand de 100 meest waardevolle merknamen ter wereld. In de lijst van dit jaar heeft de technologiesector een machtsgreep uitgevoerd.

Het is niet omdat een merk bekend en aantrekkelijk is dat we het aandeel zomaar kopen. In sommige gevallen staren beleggers zich blind op deze bekendheid en drijven ze de koers op tot ongekende hoogtes zoals bij Google. Maar de bomen groeien niet tot in de hemel. We kijken vooral hoe de beurskoers in verhouding staat tot de winstperspectieven. En bij Apple is deze verhouding na de zware terugval aantrekkelijk geworden. Koop Apple, Intel en General Electric.

 

Technologie op kop

De grootste ondernemingen ter wereld kijken met heel wat aandacht naar de jaarlijkse lijst van de 100 meest waardevolle merknamen die Interbrand jaarlijks publiceert. Die lijst is terug te vinden op de website van het onderzoeksbureau www.interbrand.com.

 

In de lijst voor dit jaar heeft de technologiesector een machtsgreep uitgevoerd. De mobilofonieproducent Apple heeft voor het eerst sinds de lijst werd gepubliceerd (in 2000) Coca-Cola van de troon gestoten. Dat is niet alles want zoekmachine Google sprong van de vierde stek in 2012 naar de tweede plaats en stak hierbij ook de frisdrankengigant voorbij.

 

Samsung van zijn kant ging op jaarbasis van plaats 9 naar 8. De opmars van het drietal mag niet verbazen. De voorbije jaren hebben ze geleidelijk de wereld ingepalmd met innovatieve producten die de levens van velen hebben veranderd. Daarenboven ging dit gepaard met uitstekende marketing.

 

Komen en gaan

Vergelijken we de lijst van 2000 met die van nu dan stellen we vast dat 6 namen nog steeds dezelfde zijn in de top tien. De technologiegiganten IBM, Microsoft en Intel maken daar nog steeds deel van uit. Opvallend is dat Google op iets meer dan 10 jaar zich vanuit het niets heeft opgewerkt naar de tweede stek!

 

Deel dit artikel