Analyse
Pernod Ricard: nog geen kater maar toch… 4 jaar geleden - woensdag 4 september 2013

De groep is voorzichtiger dan in het verleden en ziet haar groei krimpen.

De situatie is echter nog niet volledig in de koers verrekend. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

Pernod Ricard maakte voor het boekjaar 2012/13 (sluiting: eind juni) een omzetstijging van 4 % bekend (zonder afstotingen en overnames) terwijl de winst per aandeel met 3,7 % toenam. Deze resultaten onder onze verwachtingen zijn te wijten aan de vertragende activiteit in West-Europa (-7 % in Frankrijk, Spanje) en in de zone Azië/Midden-Oosten/Afrika (+7 % t.o.v. +15 % in 2011/12). Overigens is de groep van plan om zich op deze zone (40 % v.d. omzet, 75 % v.d. groei) te focussen en er nog verder in te investeren. Zo wil ze in China nog 5 % aan marktaandeel veroveren in de sector voor geïmporteerd alcohol. Hoewel dit volgens ons haalbaar is, menen we dat China nu minder gunstige perspectieven biedt dan vroeger. Deze doelstelling zou dus op de winstgevendheid kunnen wegen. In afwachting van de nieuwe directie in 2015 zou de groep voorzichtig moeten blijven, m.a.w. de overnames beperken en een strakke kostenbeheersing voeren. Maar hoewel ze een winstgevende strategie voert om haar gamma op te waarderen, blijft de interne groei achterop hinken waardoor de winst en het dividend minder zouden toenemen. We verlagen dus we onze ramingen voor de winst per aandeel voor 2013/14 en 2014/15 respectievelijk van 5,1 naar 4,75 en van 5,6 naar 5 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 85,98 EUR

 

Na Diageo is Pernod Ricard de grootste wijn- en sterkedrankenproducent ter wereld (Chivas, Martell, Mumm…); de groep nam in 2005 haar Britse concurrent Allied Domecq over en in 2008 het wodkamerk Absolut.

 

Deel dit artikel