Analyse
Nestlé: donderwolken aan de hemel 5 jaar geleden - maandag 12 augustus 2013

Is de jaarlijkse groeidoelstelling nog haalbaar?

Ongetwijfeld zal Nestlé in 2013 maar moeilijk de onderkant van de beoogde jaarlijkse activiteitsgroei (5 à 6 %) bereiken. Toch is dit geen reden tot paniek. De groep kan zich nog steeds aanpassen, ook aan een langdurige periode van economische zwakte.
HOUDEN
.

 

In het 1e halfjaar steeg de activiteitsgroei met slechts 4,1 % t.o.v. een jaar voorheen (laagste niveau in 4 jaar). Ook klom de winst per aandeel met slechts 3,2 %, als gevolg van ongunstige wisselkoerseffecten en hogere belastingen. Dit is vooral te wijten aan de Europese crisis en het slechte weer. Hierdoor bleef de groei (zonder afstotingen of overnames) steken op 0,6 % en dit terwijl Nestlé gezien de crisis en de concurrentie geen prijsstijgingen meer kan doorvoeren. Ook moest het in deze context zijn marketingkosten opdrijven om zijn marktaandeel af te schermen. Wel steeg de bedrijfsmarge met 0,1 %, tot 14,9 % dankzij de daling van de grondstofprijzen. Daarnaast namen in het 2e kwartaal de verkopen van Nespresso (erg winstgevend) dankzij innovaties met meer dan 10 % toe. In vergelijking met de concurrentie is de balans echter matig: de groep genereert immers minder snel activiteitsgroei dan Danone (+6 % in het 1e halfjaar). Wel slaagt Nestlé erin om meer winst te oogsten.

We verlagen dus lichtjes onze ramingen: we mikken op een winst per aandeel van 3,50 CHF voor 2013 (t.o.v. 3,60 voorheen) en van 3,80 CHF voor 2014 (t.o.v. 3,90). Daarnaast tippen we op een brutodividend van 2,10 CHF in 2013 (t.o.v. 2,20) en van 2,25 CHF in 2014 (t.o.v. 2,35).

 

 

Koers op het moment van de analyse: 62,75 CHF.

 

 

Nestlé is het grootste voedingsconcern ter wereld, bekend van o.m. Nespresso, Nesquick, Buitoni, Maggi, Friskies … 27 van deze merken genereren jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank.

 

Deel dit artikel