Analyse
Adidas: lichte ontgoocheling 5 jaar geleden - dinsdag 13 augustus 2013

Na een nulgroei sinds begin 2013 mikt Adidas op beterschap in de volgende kwartalen.

Dit lijkt ons inderdaad mogelijk.
De koers, die op drie jaar tijd verdubbelde, houdt echter al meer dan genoeg rekening met het ontwikkelingspotentieel van de groep.
VERKOPEN.

 

In het tweede kwartaal 2013 is het omzetcijfer niet gestegen ten opzichte van een jaar voorheen (zonder wisselkoerseffecten); de winst per aandeel klom dan weer met 4,1 % dankzij lagere belastingen. Dit is echter een lichte ontgoocheling vooral gezien de groep haar jaardoelstelling voor de activiteitsgroei teruggeschroefd heeft (Adidas mikt tegenwoordig eerder onder de 5 %).

In Oost-Europa daalde de omzet met 11 %. Is dit een teken dat Adidas zijn groeiplan tegen 2015 niet zal bereiken? Niet noodzakelijk. Zelfs al is het plan ambitieus (omzet van 17 miljard, bedrijfsmarge van 11 %), toch blijft het haalbaar. De verkopen mogen dan wel veel lager liggen dan een jaar geleden, dit is echter deels te wijten aan het feit dat de verkopen in 2012 geboost werden door grote sportevenementen (Europees voetbalkampioenschap, Olympische Spelen). Bovendien is Adidas robuuster dan zijn sectorspeler Puma en beschikt het over troeven om zijn marktaandeel af te schermen van zijn grote concurrent Nike. Ook mikt de groep voor zijn divisie voetbal in 2014, het jaar dat de Wereldbeker in Brazilië plaatsvindt, op een omzet van 17 % meer dan in 2012. Deze doelstelling wordt bovendien al ondersteund door de huidige evolutie van de verkopen in Latijns-Amerika (+16 % in het eerste halfjaar).

Wat de bedrijfsmarge betreft, mikt de groep voor 2013 nog steeds op ± 9% (t.o.v. 8 % in 2012). Ook zou de marge daarna nog verder moeten groeien dankzij innoverende producten en de stijging van de kleinhandelsverkopen (meer winstgevend).

We behouden onze ramingen en tippen op een winst per aandeel van 4,40 EUR voor 2013 en op 5 EUR voor 2014.

 

 

Koers op het moment van de analyse: 83,91 EUR.

 

 

De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen (na het Amerikaanse Nike).


Deel dit artikel