Analyse
Colruyt: mikt volop op verdere expansie 5 jaar geleden - donderdag 4 juli 2013

Ondanks de dalende koopkracht en de hevige concurrentie, pakte Colruyt uit met verbluffende jaarcijfers.

Met een overladen oorlogskas blijft de retailketen verder uitbreiden. Wel is het aandeel te) duur.
VERKOPEN.

 

Vorig boekjaar (afsluiting: 31 maart) klom de omzet met 5,9% en de winst met 3,1%, bijzonder robuuste cijfers die zowel onze verwachtingen als die van Colruyt (traditioneel erg voorzichtig) overtroffen. De groep trekt haar dividend op met 5,3 % tot 0,75 EUR netto. Hoewel de groei lijkt af te zwakken (groepsomzet nog +7,8 % in 2011-2012), slagen in België enkel Colruyt (al marktleider!) en de discounters Aldi en Lidl erin marktaandeel te winnen. De distributeur mikt er voorlopig op 250 à 260 eigen supermarkten tegenover 230 nu (+5 in 2012-13). Ook bouwt hij de andere formules (OKay, Bio-Planet, DreamLand, DreamBaby) verder uit. In Frankrijk, waar de keten nog steeds verlieslatend is (opstartkosten!) nam de omzet met 16,6% toe en kiest de distributeur voor een resolute groeiversnelling. Opvallend is dat de marges van de groep (hoogste in de sector!), die in de eerste jaarhelft onder druk stonden, nu weer genormaliseerd lijken te zijn (prijsverhogingen van leveranciers doorgerekend aan de klant). Concrete voorspellingen voor 2013-14 doet de groep echter pas in september. Wij trokken alvast onze winstramingen op van 2,28 naar 2,40 EUR voor dit en van 2,44 naar 2,50 EUR voor het volgende boekjaar.

 

Koers op het moment van de analyse: 41,085 EUR

 

Colruyt is de grootste voedingsdistributeur van België (discounts, buurtwinkels, groothandel + speelgoed, baby- en seizoensartikelen) die ook actief is in Frankrijk (winkels, groothandel en foodservice).

 

Deel dit artikel