Analyse
CMB: boekjaar 2014 zal nog moeilijk zijn 4 jaar geleden - vrijdag 19 juli 2013

De transporttarieven stijgen maar het risico bestaat dat dit slechts tijdelijk is. 2013 en 2014 zullen rood kleuren zonder niet-recurrente elementen) en de dividenden zullen beperkt blijven.

Gezien de vlootwaarde is het aandeel correct gewaardeerd.
HOUDEN

 

In het eerste semester was de gemiddele transportprijs voor droge bulk catastrofaal. Bocimar (filiaal van CMB actief in de sector), dat verschillende contracten die het had afgesloten toen de tarieven hoger lagen ten einde zag lopen en dat een groot contract met een klant op de rand van het bankroet moest stopzetten, sloot het semester af met een verlies van 0,20 EUR per aandeel. CMB sloot toch af in het groen (winst van 0,50 EUR per aandeel), dankzij de tak luchtvaart (0,10 EUR per aandeel) en opnieuw dankzij de verkoop van aandelen FMG (0,70 EUR per aandeel). Voor het tweede semester rekenen we maximaal op een resultaat in evenwicht. Sinds midden-juni herstelden de tarieven (dankzij de export van ijzererts en steenkool van Brazilië naar China), maar het risico bestaat dat dit slechts tijdelijk is. De overcapaciteit blijft aanwezig: sinds begin 2013 is de wereldwijde vloot met 3,3 % gestegen en de uitstaande bestellingen vertegenwoordigen nog 18 % van de huidige vloot. 80 % van de bestellingen zal voor eind 2014 worden geleverd. Deze overcapaciteit zal nog een tijdje op de resultaten van CMB wegen en de meerwaarden op de laatste aandelen FMG zullen niet volstaan ter compensatie.

 

Koers op het moment van de analyse: 14,99 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel