Analyse
India: (nog) niet het eldorado van de farma 4 jaar geleden - donderdag 13 juni 2013

In 2005 zorgde India, onder druk van de World Trade Organisation, voor een strengere reglementering om patenten beter te beschermen. Wat zijn de gevolgen?

Inzetten op een groot labo als GlaxoSmithKline is een van de enige mogelijkheden om van de bloeiende Indiase farmasector te genieten. Want behalve een paar lokale bedrijven zoals Dr. Reddy’s dat in New York genoteerd is, blijven de anderen vaak buiten bereik. Om algemeen in generische geneesmiddelen te beleggen, kiest u voor het Israëlische Teva dat slechts in mindere mate in India aanwezig is. En om op de globale ontwikkeling van India in te zetten, koopt u het fonds Aberdeen Global Indian Equity A2, dat 7% van zijn portefeuille belegt in de farmasector.

 

Het geval Novartis

Toen Novartis India om bescherming vroeg voor de nieuwe samenstelling van zijn kankermedicijn Glivec, stootte de Zwitser echter op weerstand, onder het voorwendsel dat het medicijn niet innoverend genoeg was. Bijgevolg legde de groep een klacht neer maar haar verzoek werd afgewezen en in 2009 ging ze in beroep. Het hooggerechtshof was Novartis' laatste hoop. Valse hoop zoals nu blijkt: het verzoek van de Zwitser werd namelijk geweigerd.

 

Welke gevolgen voor de labo's?

De farmasector in India is misschien aanlokkelijk (het studiebureau IMS Health mikt voor de volgende 5 jaar op een gemiddelde groei van 12 % per jaar) toch kunt u het nog geen eldorado noemen. Ondanks de goedgekeurde wet in 2005 geeft het land bitter weinig patenten uit. Vrijwel de hele markt is gedomineerd door generische geneesmiddelen, een domein waarin Indiase bedrijven uitmunten. De overheid wil namelijk zo veel mogelijk burgers laten genieten van medische zorgen en verkiezen daarom generische middelen. Bijgevolg moeten labo's hun strategie aanpassen, anders gezegd specifieke producten tegen een aangepaste prijs aanbieden. Ook zullen ze lokale partners moeten zoeken (of die overnemen) om hun positie in India te versterken. Een aantal labo's passen deze strategie al toe, zoals GlaxoSmithKline dat zijn participatie in zijn Indiaas filiaal (verkoop van medicijnen zonder voorschrift) al optrok.

 

Deel dit artikel