Analyse
Vivendi: in afwachting van de nieuwe strategie 4 jaar geleden - donderdag 23 mei 2013

De uitvoering van de nieuwe strategie laat op zich wachten.

Toch hoeft de belegger zich geen zorgen te maken. De directie bevestigde zijn doelstellingen voor 2013. Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

De forse terugval van de winst per aandeel (-25,6 % naar 0,4 EUR) moet men relativeren. Het slechte resultaat is te wijten aan de vergelijkingsbasis van SFR (belang van 44 % gekocht in 2011 van Vodafone), dat in het 1e kwartaal 2012 nog maar deels te kampen had met concurrentie. Ondertussen koos de groep voor een nieuwe strategie: kostenbesparingen bij SFR en een extra nadruk op de tak media (tv met Canal + en muziek met Universal: twee groeiende activiteiten in het 1e kwartaal). Bijgevolg is Vivendi van plan om andere activiteiten af te stoten. Dit zou trouwens helpen om de schuldenlast af te bouwen. Zo ligt het belang van 53 % in Maroc Telecom het meest voor de hand. Maar ook de belangen in Activision Blizzard (videogames) en GVT (Braziliaanse telecom) zijn ideale kandidaten. De uitvoering van deze nieuwe strategie laat echter op zich wachten. Bovendien vormt de aanhoudende economische crisis een bedreiging voor de verkoopsvoorwaarden van de belangen. Toch is er geen reden tot paniek. Gezien de risicofactor is het aandeel goedkoop en blijft het dividend (1 EUR, brutorendement van ±6,5 %), gewaarborgd. We behouden onze winstramingen: 1,4 EUR voor 2013 en 1,5 EUR voor 2014.

 

Koers op het moment van de analyse: 15,18 EUR

 

Vivendi is een gediversifieerde Franse groep, actief in de telecomsector (controleert het Franse SFR, Telecom Maroc en GVT in Brazilië), muziek, televisie en videospelletjes.

 

Deel dit artikel