Analyse
Heineken: ontgoochelende resultaten in Europa 4 jaar geleden - dinsdag 7 mei 2013

De groep gaat nog steeds gebukt onder de gevolgen van de strategische fouten die ze begin de jaren 2000 beging.

Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

In het 1e kwartaal daalde de interne omzet (zonder afstotingen of overnames) met 2,7 % en de bedrijfswinst met 5 %. Volgens Heineken is dit te wijten aan de weersomstandigheden en de sputterende economie. Wij menen echter dat de groep begin de jaren 2000 een strategische fout maakte toen ze haar aanwezigheid op de Europese markt besloot te versterken. Met deze strategische stap wilde ze vervolgens haar ontwikkeling op de groeimarkten financieren. Helaas viel Heineken toen ten prooi aan de Europese economische crisis, terwijl zijn concurrenten (AB Inbev, SABMiller) ondertussen flink konden boeren in Azië en Latijns-Amerika. Bijgevolg worstelt de brouwer tegenwoordig met lagere verkoopvolumes (-8,3 % in West-Europa in het 1e kwartaal). De prijsstijgingen van de premiummerken (o.a. Heineken) kunnen deze negatieve tendens evenmin omkeren. Ook rust alle hoop nu op Azië, waar de groep het Singapoerse Asia Pacific Breweries overnam voor een forse prijs en zich zo nog meer in de schulden werkte. De aandeelhouder van zijn kant moet het stellen met een dividendrendement van 1,8 %, wat volgens ons te pover is. We verlagen onze ramingen voor de winst per aandeel naar 2,7 EUR voor 2013 (t.o.v. 2,85 EUR voorheen) en 3 EUR voor 2014 (t.o.v. 3,15 EUR).

 

Koers op het moment van de analyse: 53,98 EUR

 

Het Nederlandse Heineken is de op twee na grootste brouwer ter wereld, na AB InBev en SABMiller met een marktaandeel van bijna 9 %. Nadat het zich heeft versterkt in Europa (met inbegrip van Oost-Europa en Rusland), kocht het in 2010 het Mexicaanse Femsa Cerveza.

 

Deel dit artikel