Analyse
LVMH: Louis Vuitton boert achteruit 5 jaar geleden - vrijdag 19 april 2013

De verkopen van de tak mode en lederwaren (o.a. Louis Vuitton), goed voor de helft van de bedrijfswinst geboekt voor 2012, blijven onder de verwachtingen.

LVMH is al 2 jaar op zoek naar een tweede adem. De markt twijfelt echter over de vooruitzichten voor Louis Vuitton. De koers blijft volgens ons overgewaardeerd.
VERKOPEN.

 

De interne omzetgroei (zonder wisselkoerseffecten, afstotingen en overnames) bedroeg in het 1e kwartaal 7 %, conform de verwachtingen. Dit is vooral te danken aan de positieve resultaten in de VS en Azië. Toch zijn de vooruitzichten voor de groep niet zo gunstig. De hoofddivisie mode en lederwaren (met o.a. het merk Louis Vuitton) hinkt namelijk achterop. De interne groei zakte naar 3 % (t.o.v. 5 % in de 2 voorbije kwartalen). Zelfs als de huidige resultaten moeilijk te vergelijken zijn met die van het uitstekende 1e kwartaal 2012 (+14 %), is dit een teken dat de prijsstijging (besloten begin 2013) geen succes is. De andere divisies blijven eveneens onder de verwachtingen. Enkel de selectieve distributie (duty free shops en Séphora) boerde goed (interne groei 17 %), vooral dankzij het toerisme in Azië. Het risico dat de vraag naar luxe massaproducten zal dalen, vooral in China, blijft wel bestaan. In deze optiek zou een strategische heroriëntatie aan de orde van de dag zijn, al zou die niet direct effectief en kostelijk zijn. Ondanks alles blijft LVMH financieel solide. Wel is het verwachte bruto dividendrendement (2,5 %) niet erg aantrekkelijk. We behouden onze ramingen voor de winst per aandeel op 7,45 EUR voor 2013 en 8,4 EUR voor 2014.

 

Koers op het moment van de analyse: 123,05 EUR

 

LVMH is een Franse groep die de controle heeft over zowat 50 luxemerken (mode, lederwaren, parfums, sterke dranken en wijnen, uurwerken…).

 

Deel dit artikel