Analyse
TF1: laattijdige inspanningen 4 jaar geleden - donderdag 28 maart 2013

Gezien de economische context kan TF1 niet zozeer meer rekenen op zijn reclame-inkomsten.

De reactie op de nieuwe uitdagingen komt er te laat. Duur aandeel.

VERKOPEN.

 

De laatste 6 maanden hield het kijkersaandeel van de zender TF1 goed stand; in februari bereikte het 23,2 % (lichte stijging op 1 jaar). De vraag is: is dit voldoende om de resultaten te verbeteren? In 2012 kelderde de winst per aandeel met 24,4 % tot 0,65 EUR. We mikken op 0,70 EUR in 2013 en op 0,65 EUR in 2014. De terugval is vooral te wijten is aan herstructureringen. De andere activiteiten boeken vooruitgang, alsook hun rentabiliteit (vooral themazenders). De zwakke economie weegt echter op de reclame-inkomsten. Daarnaast is M6 een zware concurrent, die dankzij zijn lagere kosten kortingen kan bieden op zijn reclametarieven. Ook evenaarde zijn winst 2012 die van TF1, en dit met de helft van de kijkcijfers. TF1 moet dus sneller besparen en mikt op een bezuiniging van 0,40 EUR per jaar en per aandeel voor belastingen tegen eind 2014. Hiervoor moet het wel in de programmeringskosten snoeien (2013: minimum -4 %), waardoor zijn kijkersaandeel in het gedrang komt. De maatregelen komen echter te laat en het effect ervan zal te beperkt zijn t.o.v. het succes van betaalzenders en de concurrentie van Google, Amazon... Schrale troost: door de soliditeit van de groep kan ze toch een dividend van 0,55 EUR bruto uitkeren.

 

Koers op het moment van de analyse: 8,99 EUR

 

Grootste privé-televisiezender van Frankrijk; actief via generalistische en thematische kanalen; haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.

 

Deel dit artikel