Analyse
Roularta: reclame-inkomsten onder druk 5 jaar geleden - woensdag 27 maart 2013

In 2012 nam het bedrijfsresultaat met 33 % (voor afschrijvingen) af.

Voor 2013 voorzien we geen beterschap. We blijven pessimistisch. Het aandeel is duur.

VERKOPEN. 

 

 In 2012 slonk de omzet met 2,6 %. In het 4e kwartaal was er een daling van ±5 % (zonder afstotingen en overnames). De bedrijfsmarge (zonder eenmalige elementen) kelderde, conform onze ramingen in de takken geschreven pers en televisie. Dit is voor 80 % te wijten aan de terugval van de reclame-inkomsten (56 % van de omzet). De winst dook hierdoor met 49,1 %, tot 1,24 EUR per aandeel. Rekening houdend met de waardevermindering van de Franse bladen en herstructureringskosten, mondt 2012 echter uit op een verlies (0,20 EUR per aandeel). Roularta keert geen dividend uit. Ook verliest VMMa (televisie), in tegenstelling tot wat we vreesden, momenteel geen marktaandeel, ondanks een comeback van de concurrerende zenders Vier en Vijf. We sluiten echter elke significante stijging van het bedrijfsresultaat uit voor 2013. De reclame-inkomsten in de sector, die in 2012 met 7 % daalden, blijven achteruitboeren. Bovendien zal de Franse herstructurering pas in 2014 voelbaar zijn (we sluiten geen nieuwe maatregelen uit). En gezien o.a. het slinkend aantal dagbladhandelaars dalen de inkomsten uit de losse verkoop in de geschreven pers (8,5 % van de omzet). Een winst van ±1 EUR per aandeel zou voor 2013 al een hele prestatie zijn.

 

Koers op het moment van de analyse: 11,96 EUR

 

Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (De streekkrant, Trends, Knack…) en in audio/video (controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, 2Be, Kanaal Z/Canal Z, Q-Music behoren). Realiseert 2/3 van zijn omzet in België.

 

Deel dit artikel