Analyse
Unilever: zwakke punten bewaken 5 jaar geleden - vrijdag 25 januari 2013

Ondanks goede prestaties in 2012 blijven we voorzichtig.

De zwakke punten van de groep zouden voor onaangename verrassingen kunnen zorgen. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Met een omzetgroei van 6,9% op vergelijkbare basis, iets beter dan verwacht, en een stijging van de winst per aandeel met 4,6% (tot 1,58 EUR), wil de groep de geloofwaardigheid aantonen van haar omzetdoel van 80 miljard EUR tegen 2020 (t.o.v. 51,3 in 2012, een groei dus van 6% op jaarbasis). We zijn niet helemaal overtuigd. De competitiviteit van Unilever is in 2012 wel verbeterd (R&D efficiënter), o.a. dankzij de dynamiek van de activiteit "personal care" (35% van de omzet; +10%) en de jarenlange ervaring in de groeilanden (55% van de omzet; + 11,4 %), waar het in de toekomst zowat 90% van zijn groei hoopt te realiseren, maar de erg concurrentiële context zal het Unilever wellicht niet toelaten om zo makkelijk munt te blijven slaan uit zijn sterke punten. En de zwakke punten, met name de voedingsactiviteiten (28% van de omzet; +1,8 %) en Europa (27%; +0,8 %) baren zorgen, met een nu nog erg hoge rentabiliteit die echter steeds verder afkalft. Zelfs als Unilever voorzichtig blijft in zijn overnamebeleid, vallen een paar tegenvallers onder druk van de ambitieuze doelstellingen niet uit te sluiten. We laten onze prognoses voor 2013 en 2014 ongewijzigd op resp. een winst van 1,65 en 1,8 EUR per aandeel.

 

Koers op het moment van de analyse: 29,83 EUR

 

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Dove…

 

Deel dit artikel