Analyse
Splitsingen troef...? En gevolgen voor de aandeelhouder? 4 jaar geleden - donderdag 31 januari 2013

Waarom doen bedrijven activiteiten van de hand?

Op 1 januari bracht Abbott zijn geneesmiddelen op voorschrift onder in een nieuwe entiteit, AbbVie, en behield het zelf uitsluitend zijn activiteit medische apparatuur.
In september 2012 stapte Kraft uit de snoepwaren en richtte het Mondelez op.
In 2010 hercentreerde Accor zich op de hotelsector en bracht het zijn dienstenactiviteiten (maaltijd- en restaurantcheques) onder in Edenred.
In 2009 ontdeed Time Warner ontdeed zich van zijn kabelactiviteiten en zijn internetdochter AOL.
Pfizer wil in 2013 zijn tak dierengeneeskunde in Zoetis onderbrengen
En PPR slot wil dochter Fnac apart naar de beurs brengen.

 

Waarom doen bedrijven activiteiten van de hand die ze vaak eerst via overnames hebben gekocht?

– Door strategische fouten.
Het huwelijk tussen Time Warner en AOL moest de toekomst inluiden van "content"verspreiding via internet maar kon de verwachtingen niet inlossen.
– Context is veranderd.
Bij Abbott worden de verschillen qua groei, ontwikkelingskosten, rentabiliteit en risico tussen de markt voor medische apparatuur en voor geneesmiddelen op voorschrift uitvergroot door de grote uitdagingen waarvoor die laatste sector momenteel staat.
– Onrendabele activiteiten met zwakke groeivooruitzichten
Zoals bij PPR.

 

Welke gevolgen heeft dit zoal voor de aandeelhouders?

Op korte termijn stuurt de aankondiging van een splitsing de koers vaak hoger. Eind april 2012 kreeg die van Vivendi plots vleugels door een gerucht over een splitsing. In augustus 2009 klom de koers van Accor fors hoger na de bekendmaking. En ook die van Abbott is flink gestegen sinds de splitsingsbeslissing in oktober 2011. Op langere termijn is het echter niet makkelijk om de impact van een splitsing los van die van andere strategische beslissingen te zien. Intuïtief lijkt een splitsing een goed idee omdat ze het management toestaat het kapitaal toe te spitsen op de meest rendabele activiteiten, de strategie te optimaliseren en makkelijker winstgevende partnerships te sluiten, maar het afstoten van een activiteit is geen waarborg voor succes. Zo bleef de koers van Philips ook na de aankondiging (in april 2011) van de verkoop van de activiteit tv-toestellen op de sukkel door een gebrek aan investeringen en beleggersvertrouwen.

 

Abbott, Kraft, Mondelez, Pfizer, Time Warner en Vivendi mag u houden.
Accor en Philips verkoopt u beter.

 

Deel dit artikel