Analyse
Distributeurs: goede eindejaarsverkopen 4 jaar geleden - maandag 28 januari 2013

Door de bekendmaking van hun cijfers voor het vierde kwartaal geven de distributeurs meteen ook een indicatie voor hun prestaties over heel 2012.

De eindejaarsperiode is traditioneel heel belangrijk voor de sector en kan een jaar maken of kraken. En hoewel er gevreesd werd voor zwakke(re) verkopen (crisis en stijgende werkloosheid) waren de prestaties best bemoedigend. Om de zwakke groei in Europa en de VS te compenseren, lonken de internationale groepen naar de Aziatische en Latijns-Amerikaanse markten. Kleinere, lokale spelers trekken hun streng door te focussen op lage prijzen of kwaliteit, nabijheid en service. En de verkoop via internet groeit in de steeds hardere strijd om de klant. De omzetcijfers voor het 4de kwartaal mogen dan al een positief signaal uitsturen, daarom gaan we nog niet massaal distributieaandelen inslaan. De meeste zijn niet goedkoop. Enkel SAINSBURY en DELHAIZE vinden we koopwaardig.

 

Ahold
De omzet steeg in het vierde kwartaal met 7,5 % en over heel 2012 met 8,5 %. Vooral overnames (Bol.com, 15 C1000/Jumbo supermarkten, 15 winkels in de VS) voedden die stijging. In de VS (±60 % van de omzet) zorgde orkaan Sandy voor extra omzet doordat mensen aan het hamsteren sloegen. In Nederland overtreffen de eerste Albert Heijn-afhaalpunten de verwachtingen maar lijdt drogisterij-dochter Etos onder de concurrentie. De 11 nieuwe supermarkten in België doen het goed. De groep won marktaandeel op al haar markten.

 

Carrefour
Dankzij de puike groei in Latijns-Amerika en Azië en de verkoop van voedingsproducten, klom de omzet in het vierde kwartaal 0,8 % hoger (+1 % voor heel 2012). De situatie op de Franse thuismarkt (±45 % van de omzet) verbetert, al blijven de hypermarkten een pijnpunt. De groep herpakt zich in België maar heeft het erg moeilijk in Spanje en Italië. Carrefour mikt nog altijd op een bedrijfswinst (excl. uitz. elementen) van ruim 2 miljard euro en lijkt weer op het goede pad. Afwachten of die trend zich in 2013 doorzet.

 

Colruyt
De discounter kon met sterke, beter dan verwachte eindejaarsverkopen uitpakken en geeft de andere voedingsdistributeurs op de Belgische markt het nakijken, maar de vooruitzichten zitten al ruimschoots in de koers. 

 

Delhaize
Delhaize boekte in het vierde kwartaal 2,3 % meer omzet en over heel 2012 zelfs 7,7 % meer (met dank ook aan de dollar). In de VS kromp de omzet aanvankelijk door de sluiting van 126 winkels in februari, maar is er sinds het 4de kwartaal weer volumegroei dankzij de geslaagde herpositionering van winkels. België presteerde sterk dankzij goede eindejaarsverkopen en een aantal winkelopeningen. De bedrijfswinst over 2012 (excl. uitz. elem.) zal ±17,5 % lager liggen dan in 2011. Diverse waardeverminderingen zullen wegen op het eindresultaat van 2012 (en deels 2013) maar op termijn wel de winstgevendheid opkrikken.

 

Metro
De omzet van de Duitse distributiereus steeg in het 4de kwartaal met 0,5 % en over heel 2012 met 1,2 %. De groep opende vorig jaar 97 winkels in 17 landen en zag haar omzet in alle regio’s toenemen, behalve in West-Europa (wel in Duitsland). Metro bevestigde dat de bedrijfswinst (excl. uitz. elem.) ongeveer op het niveau van 2011 zal liggen. De test met Media Markt in China wordt stopgezet.

 

Sainsbury
Ondanks een recordeindejaarsomzet ziet Sainsbury zijn groei vertragen. In het afgelopen kwartaal klom de omzet 3,9 % hoger, maar amper 0,9 % in de bestaande winkels en zonder de brandstoffenverkoop (+1,9 % kwartaal ervoor). De groep wint nog wel marktaandeel maar voelt weer meer weerstand van Tesco, de Britse marktleider. Door haar agressieve prijsopstelling verwacht Sainsbury een sterk kwartaal en wij hopen op goede jaarcijfers (einde boekjaar in maart). Sainsbury behoort tot onze selectie van aandelen om een basisportefeuille samen te stellen.

 

Deel dit artikel