Analyse
TF1: publiciteitsinkomsten gedaald 4 jaar geleden - donderdag 13 december 2012

De kijkersaantallen stabiliseren zich en er wordt gepraat over een deal maar TF1 blijft het moeilijk hebben in zijn hoofdactiviteit.

De koers heeft wat terrein goedgemaakt en het aandeel blijft duur.
VERKOPEN.

 

In november is het marktaandeel van TF1 gestegen tot 23,3% (+0,3%), dankzij Amerikaanse succesreeksen en het journaal, maar dat is nog geen signaal voor een duurzaam herstel. Want de concurrentie wordt nog groter: in Frankrijk komen er 6 nieuwe digitale zenders bij op de kabel (waarvan 1 die eigendom is van TF1) en ook de internetreuzen (Google, Amazon) wapenen zich voor de strijd. De reclame-inkomsten zijn in het 3de kwartaal met 10,2% gedaald (-5,9% over 1ste halfjaar) en het herstel van de "diversificatieactiviteiten" (Eurosport o.a.) hapt naar adem (+7,9 % in 3de kwartaal, +13,1% in 1ste halfjaar). De winst per aandeel over de eerste 9 maanden dook 29% lager t.o.v. een jaar eerder (tot 0,42 EUR). TF1 lanceert nieuwe kostenbesparingen (0,20 EUR p.a. vóór belastingen in 2013 en 2014) en onderhandelt over een deal met het Amerikaanse Discovery Communications (dat de voortzetting van de diversificatie zou financieren in ruil voor een belang in Eurosport), maar we blijven sceptisch. Rekening houdend met de resultaten in het 3de kwartaal verlagen we onze winstramingen voor 2012 van 0,78 naar 0,60 EUR en voor 2013 van 0,80 naar 0,65 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 8,906 EUR

 

Grootste privé-televisiezender van Frankrijk; actief via generalistische en thematische kanalen; haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit publiciteit.

 

Deel dit artikel