Analyse
Mabuchi Motor: degelijk businessmodel 4 jaar geleden - maandag 17 december 2012

Mabuchi kon in 2012 weer groeien en bewijst de degelijkheid van zijn economisch model.

Goedkoop aandeel. Profiteer van de koersdaling.
KOPEN.

 

Nadat de groep in 2011 leed onder de gevolgen van de aardbeving in Japan en de overstromingen in Thailand, bewijst ze dit jaar dat haar fundamentele kwaliteiten overeind blijven. Over de eerste 9 maanden van 2012 is de activiteit met 8% gestegen en op die manier krijgt de hersteldynamiek die in 2009 werd aangevat een verlengstuk. Die dynamiek is te danken aan de strategie die focust op kleine motoren voor de autoindustrie, een divisie die intussen goed is voor bijna 60% van de omzet, t.o.v. 25% tien jaar terug. De neerwaartse prijsdruk in de autosector is minder zwaar dan bijv. voor IT-materiaal, audiovisuele toestellen, consumentenelektronica, enz. en we kunnen dus spreken van een geslaagde hercentrering. De rentabiliteit blijft overeind, al is ze door de gestegen grondstoffenprijzen minder hoog dan in 2010 (bedrijfsmarge+ gedaald van 8 naar 6,6%). Wellicht zal de groep die trend kunnen milderen door de lopende reorganisatie van haar productiecapaciteit (o.a. verplaatsing van een fabriek in China van de kust naar het binnenland, waar arbeidskrachten goedkoper zijn). Voor 2012 mikken we op een winst per aandeel van 165 JPY, voor 2013 op 180 JPY en voor 2014 op 200 JPY.

 

Koers op het moment van de anallyse : 3505 JPY

De Japanse groep Mabuchi is de grootste producent ter wereld van kleine elektrische motoren voor consumentenelektronica : cd-, dvd- en mp3-lezers, fototoestellen, printers … Levert vooral aan de automobielindustrie (meer dan 50 % van de omzet), met als voornaamste toepassingen raambediening, centrale vergrendeling, buitenspiegels.

Deel dit artikel