Analyse
Zijn er beleggingsopportuniteiten in de speelgoedsector? 4 jaar geleden - vrijdag 30 november 2012

De voorbije jaren legde de speelgoedsector een contrastrijk beursparcours af.
Zit er nog lekkers tussen voor de brave beleggers?

Kunnen poppen, autootjes, Playmobil, Lego, en ander traditioneel speelgoed onze kinderen nog bekoren? Of kiezen ze resoluut voor videogames en elektronica? Heeft de traditionele speelgoedsector nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit?
De speelgoedmarkt is gefragmenteerd en enkel spelers die voldoende groot zijn, hebben mooie vooruitzichten. Dat geldt o.a. voor de Amerikaanse bedrijven Mattel (wereldleider, o.a. Barbie) en Hasbro (nr. 2).
Sinds 2009 klom de koers van Mattel echter gemiddeld 40 % hoger op jaarbasis, die van Hasbro 16 %.
Op hun huidige niveau zitten de goede vooruitzichten al in de koers verrekend.
NIET KOPEN (houden mag wel).

 

Mooie groeivooruitzichten

In West-Europa en in de VS stijgt de vraag naar traditioneel speelgoed niet langer. Dat komt door de economische crisis en de gewijzigde smaak van kinderen. Maar in landen waar de levensstandaard nog fors in de lift zit, zoals in de BRIC-landen doet de speelgoedmarkt het beter en zal hij wellicht blijven groeien.
Op wereldschaal wordt de waarde van die markt geraamd op meer dan 60 miljard euro en tussen 2012 en 2016 zou hij gemiddeld met 7 % op jaarbasis moeten groeien. Alles bij mekaar mooie vooruitzichten dus.

 

Kosten in stijgende lijn

De concurrentie op de speelgoedmarkt is bikkelhard en de operationele kosten zijn hoog. Het leeuwendeel van de verkoop concentreert zich in de laatste maanden van het jaar en de fabrikanten moeten voortdurend op zoek naar producten die echt aanslaan.
Het aanbod moet divers zijn, zodat voltreffers en tegenvallers elkaar compenseren. En eens het juiste product is ontwikkeld, moet het gepromoot worden in de wetenschap dat het grootste deel van de verkoop plaatsvindt in slechts een paar weken tijd. Tot slot worden heel wat producten gemaakt van plastic, een petroleumderivaat, en dus is de rentabiliteit van de fabrikanten afhankelijk van de olieprijs.

 

Deel dit artikel