Analyse
Lufthansa wint terug hoogte 5 jaar geleden - maandag 5 november 2012

Het resultaat is beter dan verwacht. De uitdagingen blijven groot maar de groep lijkt in staat haar rentabiliteit te verdedigen, o.a. dankzij haar langeafstandsvluchten.

Het aandeel is correct gewaardeerd.
HOUDEN.

 

Het kwartaalresultaat overtrof de verwachtingen en de groep bevestigde haar bedrijfswinstdoel voor 2012 (± 500 miljoen euro). In het derde kwartaal klom die bedrijfswinst 6 % hoger t.o.v. een jaar eerder, wat opmerkelijk is in de huidige context. Lufthansa moest immers afrekenen met de hoge brandstofprijzen, de concurrentie van de lowcostmaatschappijen en die uit de Golfregio, met sociale conflicten en met diverse taksen op luchtverkeer. Het slaagde er echter in die turbulentiezones te ontwijken dankzij de eerste vruchten van zijn kostenbesparingsplan "SCORE". Dat plan wil op 3 jaar tijd de kosten met 1,5 miljard euro drukken (ambitieuzer dan de doelstelling van concurrent Air France-KLM), en het management sluit niet uit dat het die inspanning nog zal opvoeren, want het herstel uit het tweede en derde kwartaal dreigt niet aan te houden gezien de fors gedaalde vraag en de achteruitgang van het macro-economische klimaat. Door het degelijke bedrijfsresultaat in het derde kwartaal verhogen we niettemin onze winstraming voor 2012 van 0,10 naar 0,40 EUR per aandeel. Voor 2013 handhaven we onze prognose op 1 EUR.

 

 

 

Koers op het moment van de analyse : 12,24 EUR

 

Lufthansa is een Duitse luchtvaartmaatschappij met meer dan 100 000 werknemers die 74 % van haar omzet in het personenvervoer realiseert. Tot de groep behoren ook Austrian Airlines, SWISS en Germanwings. Voorts heeft Lufthansa participaties in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De groep is ook actief op het vlak van logistiek (10 % van de omzet), onderhoud en herstel van vliegtuigen (9 %), restauratie (6 %) en informaticadiensten (1 %).

 

Deel dit artikel