Analyse
Exmar: LNG en innovatie als groeimotor 5 jaar geleden - maandag 12 november 2012

De Belgische rederij is goed geplaatst om garen te spinnen bij de groei van de markt voor vloeibaar aardgas. Toch schommelt de koers rond het niveau van 2009, toen de groep in de problemen kwam door haar OPTI-EX-project.

Op basis van de waarde van de vloot benadert de décote de 30 %.
Veel te veel gezien de vooruitzichten en lopende projecten!
KOPEN.

 

De transporttarieven voor gas blijven rendabel en de vloot van Exmar is voor 2013 al goed gedekt door contracten tegen hogere tarieven, er dreigt geen gevaar voor overcapaciteit en Azië blijft de kar trekken. Voor LNG blijven de tarieven hoog; door langetermijncontracten kan Exmar daar niet ten volle van profiteren, maar ze ondersteunen de waarde van de vloot; de intrinsieke waarde van het aandeel is dus van minstens 8 EUR. Voor 2012 verwachten we een winst per aandeel van ±0,8 EUR, incl. uitzonderlijke elementen. Voor daarna tippen we op 0,40 EUR in 2013 (excl. meerwaarden op verkoop van schepen) en 0,60 EUR over drie tot vier jaar onder impuls van de offshore-activiteiten. Een netto dividendrendement van 4 à 5 % lijkt ons realistisch.

 

Exmar heeft drie activiteiten

- Transport van lpg (gasvormig aardolieproduct, 27 schepen; 35 % van de verwachte recurrente bedrijfswinst voor 2012); resultaten erg volatiel.
- Transport van lng (12 tankers; 65 % van de bedrijfswinst) is in volle groei; exploitatie van schepen via contracten op lange termijn (tot 25 jaar), wat een zekere zichtbaarheid biedt.
- Offshore-activiteiten (bijdrage verwaarloosbaar), oplossingen en diensten voor de exploitatie van kleinere olie- en gaslagen.

 

Lng-transport

Tegen 2030 zal het gasverbruik met 2,1 % op jaarbasis toenemen, gestimuleerd door de steeds duurdere extractie van aardolie, de geleidelijke kernuitstap van diverse landen en het te vervuilende karakter van steenkool. De vraag naar gastransport zal minstens twee keer zo snel stijgen. Het transport in vloeibare vorm biedt een alternatief voor lange pijpleidingen, waarbij de bestemming 100 % vastligt en er geopolitieke risico's spelen langsheen het traject. Het liquefiëren wordt efficiënt voor trajecten van meer dan 2000 km. Tot hiertoe was er een tekort aan stations, maar de capaciteit zal tegen 2018 met 40 % toenemen. Lng-tarieven liggen nog dubbel zo hoog dan voor kernramp in Fukushima en zullen hoog blijven. De extra lng-terminals (operationeel tegen 2013-14) zullen volstaan om te voorkomen dat de schepen in aanbouw overcapaciteit zouden veroorzaken, al zou uitstel of schrappen van projecten op de tarieven kunnen wegen, zoals in 2008.

 

Innovatie

Nadat het zijn lng-schepen uitrustte met installaties voor het liquefiëren en hervergassen aan boord (door gebrek aan onshore-infrastructuur), lanceerde Exmar zich in andere ambitieuze projecten. OPTI-EX (mobiel extractieplatform voor kleinere olievelden) woog de voorbije jaren op de resultaten, maar is intussen een succes. De koper heeft nu een tweede platform besteld. Ook bij anderen neemt de interesse toe. Elk platform zou gedurende 3 jaar gemiddeld 0,07 EUR per aandeel moeten bijdragen aan de winst. Daarnaast heeft Exmar een eerste FLRSU-platform verkocht (drijvende liquefactie-hervergassing en opslagplatformd; deze platforms zouden evenveel kunnen bijdragen aan de winst als OPTI-EX

 

Koers op het moment van de l’analyse: 5,81 EUR

 

Deel dit artikel