Analyse
Welke aandelen van de distributiesector mag u vandaag nog in uw mandje leggen? 5 jaar geleden - maandag 8 oktober 2012

Crisis of niet, mensen moeten eten en drinken. Dat gegeven maakt de distributiesector minder conjunctuurgevoelig, maar toch zijn er diverse uitdagingen.

Koop Sainsbury.
Behoud Ahold, Delhaize en Metro.
Verkoop Carrefour en Colruyt.

 

De rentabiliteit (nettomarge 2,5 à 3 %) en de groeiperspectieven (3 à 5 % op jaarbasis) zijn niet echt spectaculair, maar wel vrij stabiel. Door de stabiele aard van de activiteiten moeten de dividendrendementen op termijn ook grotendeels houdbaar zijn. Forse tussentijdse schommelingen van de aandelenkoersen vallen echter niet uit te sluiten. Ondanks hun koersdaling vinden we Delhaize en Metro niet aantrekkelijk. De prijsdalingen knabbelen aan de marges van Delhaize en bij Metro zijn de vruchten van de doorgevoerde herstructureringen nog niet plukrijp. Ahold is in betere doen, maar de koers houdt daar al rekening mee. Ook de koersen van Carrefour en Colruyt vinden we te hoog in verhouding tot hun winstvooruitzichten. Beide aandelen bieden een laag dividendrendement. Als derde supermarktketen in het VK blijft Sainsbury zijn omzet verhogen. De winstmarges zullen wellicht stabiel blijven dit jaar. De koers van het aandeel, die nochtans 40 % hoger klom het voorbije jaar (na forse dalingen daarvoor) houdt o.i. nog niet volledig rekening met de goede prestaties.

 

De omzet verdedigen

Dat de distributiesector minder crisisgevoelig is, betekent nog niet dat hij immuun is voor de crisis. In tijden van crisis kiezen consumenten sneller voor goedkopere producten, wat kan wegen op de omzet, maar niet noodzakelijk op de winstmarges (huismerken zijn vaak rendabeler voor de ketens). Voorts wendt de consument zich meer tot discounters zoals Aldi en Lidl, en ook Colruyt in België. "Duurdere" supermarkten zoals Delhaize kunnen enkel terugslaan door zich te profileren op het vlak van kwaliteit en service, of door zelf ook hun prijzen te verlagen. Ook hypermarkten, die o.a. bij Carrefour goed zijn voor een groot deel van de inkomsten, krijgen het moeilijker doordat de consument geneigd is om de aankoop van andere producten dan voeding (kleding, ontspanning, elektr(on)ische apparatuur) uit te stellen. Hetzelfde verhaal vinden we bij "halve groothandels" zoals Metro (o.a. Makro), die de terugval wat kunnen counteren door de lagere prijzen die ze hanteren.

 

Uitdagingen en valkuilen

Op de mature markten in Europa en de VS is het voor distributiegroepen moeilijk om nog sterk te groeien. Ze gingen dan ook naarstig op zoek naar beloftevolle groeimarkten zoals Azië en Zuid-Amerika, maar ook Oost-Europa. Dat loopt echter niet altijd van een leien dakje en het gebeurt soms dat een distributeur zich na enkele jaren weer uit zo’n "groeiland" terugtrekt (o.a. Carrefour, maar ook Delhaize en Ahold). Anderen zoeken hun heil in het aanboren van nieuwe productgroepen (zoals kleding en andere non-food bij Sainsbury) of kiezen voor een bijkomend verkoopskanaal via internet. Hoewel die onlinedivisies een sterke groei optekenen, vertegenwoordigen ze nog altijd maar een relatief beperkt deel van de omzet.

 

Stevige financiën en laag risico

De distributeurs hebben vaak een gezonde balans en zitten goed bij kas, wat hen toelaat eigen aandelen in te kopen (Colruyt, Ahold). Dikwijls zijn ze ook eigenaar van een vastgoedpark en ze zijn zelden verlieslatend. Ook met klanten die niet betalen (kopen= betalen!) hebben ze geen problemen. Liquiditeitsproblemen zijn quasi onbestaande. Alles bij mekaar is het risicogehalte van de sector vrij laag.

Deel dit artikel