Analyse
Spirit Aerosystems: resultaatswaarschuwing 5 jaar geleden - maandag 29 oktober 2012

De groep maakte een forse kostenoverschrijding bekend voor het derde kwartaal, waardoor de koers 30 % lager dook.

Dat lijkt ons overdreven.
Het aandeel is goedkoop.
KOPEN.


 

Een week voor de bekendmaking van haar kwartaalresultaten maakte de luchtvaartgroep voor het derde kwartaal een last van 590 miljoen dollar vóór belastingen bekend (± 3 dollar per aandeel na belastingen). De oorzaak is te zoeken bij hoger dan verwachte kosten voor de uitvoering van diverse contracten. Het is niet voor het eerst dat Spirit een kostenoverschrijding meedeelt, maar deze verrast wel door haar omvang en ze heeft betrekking op meerdere programma's: de vleugels voor de G650 en G280 van Bombardier, het motoromhulsel van de G650, en ook onderdelen voor de Boeing 787, een cruciaal programma voor de groep. Geen goed nieuws dus voor Spirit, dat bovendien toegeeft dat het moeite heeft om het productieritme te volgen dat nodig is om te voldoen aan de wensen van zijn klanten. Toch zien we geen reden tot paniek. De winstvooruitzichten zitten nog altijd in de lift en we gaan ervan uit dat de directie haar lesje nu wel geleerd zal hebben en voortaan voorzichtiger tewerk zal gaan bij het onderhandelen van contracten (lees: ze zal ervoor zorgen dat ze haar kostendoelstellingen haalt). Voor 2012 tippen we op een verlies van 0,17 USD per aandeel, maar voor 2013 mikken we op een winst van 2,30 USD !

 

Koers op het moment van de analyse : 14,70 USD

 


Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

 

 

Deel dit artikel