Analyse
CMB: de erg sombere marktcontext weegt gaandeweg zwaarder 5 jaar geleden - vrijdag 19 oktober 2012

Op korte en middellange termijn oogt de toekomst moeilijk voor de reder.

Maar gezien de waarde van de vloot van CMB op de tweedehandsmarkt, ramen we de intrinsieke waarde van het aandeel op zowat 16 EUR.
HOUDEN.

 

De transporttarieven voor droogbulk bleven in het derde kwartaal erg volatiel maar wel constant laag, op een niveau dat zelfs niet meer volstaat om de operationele kosten te dekken. CMB slaagt er maar in om in het groen te blijven dankzij meerwaarden op niet-strategische participaties (het verkocht nog meer aandelen van de Australische mijngroep FMG) en het kan los daarvan de schade beperken dankzij langetermijncontracten die het vroeger heeft afgesloten tegen betere voorwaarden. Maar naarmate die contracten hun einddatum bereiken, zal CMB steeds meer de impact voelen van het chronische overaanbod aan transportcapaciteit, dat de komende jaren pas geleidelijk zal wegsmelten. De grootste schepen van CMB waren dit jaar nog voor 70 % gedekt door die oudere contracten tegen rendabele tarieven, maar dat percentage zal in 2013 teruglopen tot 56 % en in 2014 tot 47 %.

 

Het vierde kwartaal zal wellicht beter worden dankzij het herstel van de ijzerertsinvoer in China, waardoor de vrachttarieven recentelijk iets zijn gestegen.

 

Op middellange termijn zal de situatie echter zwak blijven, tot zolang het onevenwicht tussen aanbod en vraag is gereduceerd. Om zijn resultaat ook in 2013 in het groen te houden, zou CMB kunnen proberen om nog maar meerwaarden op te strijken uit zijn participatie in FMG, dat ondanks de druk op de ertsprijzen, nog altijd goed is voor zowat 3,20 EUR per aandeel CMB.

 

Koers op het moment van de analyse: 13,92 EUR

 

CMB is een Belgische rederij, via dochter Bocimar actief in het vervoer over zee van bulkgoederen. Via een 51 %-participatie in ASL ook actief in luchtvervoer (vracht- en passagiervervoer, leasing).

 

Deel dit artikel