Analyse
Duitse autosector crisisbestendig 5 jaar geleden - maandag 10 september 2012

Ondanks de crisis in Europa blijven de Duitse autobouwers gas geven en vergroten ze hun voorsprong op de concurrentie. Hun aandelen zijn echter duur geworden.

Geef de voorkeur aan de Franse groep Peugeot, die meer risico’s inhoudt, maar zeer goedkoop is. Met een notering die 15 % lager ligt dan de waarde van de eigen middelen, is het o.i. bijzonder goedkoop. Dit aandeel maakt deel uit van onze selectie cyclische waarden.

 

De sleutels van het succes

Ondanks de hoge prijzen en het feit dat Duitse wagens veel verbruiken, blijven de Duitse autoconstructeurs de wind in de zeilen hebben. Over de eerste zeven maanden van 2012 boekten Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen (personenwagens) omzetstijgingen van resp. 5 %, 8 % en 10 %. Dat komt omdat de Duitse auto-ingenieurs altijd pioniers zijn geweest maar ook door de bewuste keuze om zich te positioneren in het topsegment. Dankzij hun sterke imago zijn de Duitse autobouwers ook in staat om makkelijk afzet te vinden voor hun producten in cruciale landen zoals China en de VS. Die sterke internationalisering stelt hen in staat om de zwakke vraag op de Europese markt te compenseren.

 

Kwaliteit kost geld

De goede gezondheid van de Duitse auto-industrie heeft zich ook vertaald in een forse stijging van de aandelenkoersen. Als u begin 2009 hebt belegd in VW, BMW en Daimler, hebt u, rekening houdend met de dividenden, een rendement behaald van resp. 288 %, 171 % en 60 %. Indertijd hebben we de veerkracht van de constructeurs om het hoofd te bieden aan de crisis en om te profiteren van het herstel wat onderschat. Vandaag houden de beurswaarderingen echter al ruimschoots rekening met de winstverwachtingen. Volgens ons zal de onzekerheid over de vertraging van de Chinese automarkt op de koersen wegen. We verkopen BMW en VW, en houden enkel Daimler.

 

Deel dit artikel