Analyse
Wordt het moeilijker voor Adidas ? 6 jaar geleden - maandag 6 augustus 2012

De kwartaalverkopen kregen een duwtje in de rug van de grote sportevenementen in het voorjaar en de zomer.

Het aandeel blijft te duur.
VERKOPEN.

 

Zoals verwacht zijn de verkopen in het tweede trimester geholpen door het Europees Voetbalkampioenschap en de Olympische Spelen (meer dan bij de concurrenten Nike en Puma). De omzet nam met 11 % toe en liet een verhoging van de winst per aandeel toe van 17,9 %. Niettemin is de groei vertraagd tegenover het eerste kwartaal (de omzet was toen met 14 % gestegen en de winst per aandeel 38 %). De komende maanden kan de economische ontwikkeling in Europa en China (die voor voorzichtigheid hebben geleid bij Nike en Puma) ook Adidas beïnvloeden, éénmaal het enthousiasme rond de grote evenementen is geluwd.

Bovendien is de groei van de bedrijfsmarge vertraagd in het tweede trimester (+0,2 % tot 7,3 %) tegenover het kwartaal daarvoor (+1,1 %). De doelstellingen voor 2015 lijken ons haalbaar maar ambitieus (omzet van 17 miljard euro en bedrijfsmarge van 11 %). We vrezen dat Adidas, indien de interne groei fors zou vertragen, zich zou kunnen laten verleiden tot een te dure overname (deze van Reebok in 2006 bezorgt de groep nog steeds problemen: de omzet ervan is trouwens met 16,4 % gedaald, na onder andere enkele onregelmatigheden in India).

We zijn iets voorzichtiger dan de groep zelf en veranderen niets aan onze winstverwachtingen per aandeel (reeds verhoogd na het eerste kwartaal) en mikken nog steeds op 3,65 EUR in 2012 en 4 EUR in 2013.

 

Koers op het moment van de analyse : 60,75 EUR

 

De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen (na het Amerikaanse Nike).

 

Deel dit artikel