Analyse
Samsung in het spoor van Apple 5 jaar geleden - dinsdag 28 augustus 2012

Het Zuid-Koreaanse Samsung is de grootste verkoper van mobiele telefoons geworden, vóór Nokia. Een succesverhaal waarmee concurrent Apple niet blij is.

Apple mag in portefeuille blijven, maar Samsung laat u best links liggen. Het aandeel is niet goedkoop en de complexe structuur houdt een groot risico in.

 

Verschroeiende doorbraak

Het Zuid-Koreaanse Samsung Electronics (1 275 000 KRW), wereldwijd de nummer één voor consumentenelektronica, is op korte tijd de leider van de markt van smartphones geworden. De groep heeft ook de tweede plaats veroverd wat de tablets betreft, na Apple. In het tweede kwartaal boekte ze 4,5 miljard winst, wat haar binnen de Nasdaq tot het bedrijf met de op Apple na hoogste winstcijfers zou maken.

 

De obsessie van het leiderschap

De strategie van Samsung: beloftevolle markten identificeren en alles op alles zetten om de nummer één te worden, het aan de pioniers zoals Apple overlatend om de spits af te bijten. Wat de smartphones is dat gelukt. Samen met Apple verpletteren de Zuid-Koreanen de concurrenten (Nokia, RIM, HTC, LG) en kapen meer dan de helft van de verkoop en 90 % van de winst weg. Maar die strategie vergt zware investeringen (O&O, marketing) die op de bedrijfsmarge wegen: amper 10 %, ruim onder de 35 % van Apple.

 

Niet te verwaarlozen risico’s

Om zijn doel te bereiken inspireert Samsung zich op wat de pioniers van de sector doen, maar riskeert daarbij juridische problemen. Zo beschuldigt Apple de Zuid-Koreanen ervan zijn iPhone en iPad te copiëren. Zopas werd Samsung overigens veroordeeld om Apple 1 miljard schadevergoeding te betalen wegens de schending van octrooien op de iPhone. En Apple gaat proberen de verkoop van de betrokken producten van Samsung in de VS te verbieden. Een eerder paradoxale situatie aangezien beide tegenstanders ook nauw samenwerken (Apple is de belangrijkste klant van Samsung Electronics). Een ander risico: de ondoorzichtige structuur van het conglomeraat Samsung Group (financiële relaties, complexe kruisparticipaties) die door de stichtende familie in stand gehouden en door de Koreaanse overheid gedoogd wordt (Samsung Group is goed voor 20 % van de export van het land).

 

Deel dit artikel