Analyse
Nieuwe start voor Yahoo? 5 jaar geleden - dinsdag 28 augustus 2012

De beroemde portaalsite heeft onlangs een nieuwe ceo aangeduid, Google-topvrouw Marissa Mayer. Gaat zij slagen waar haar (talrijke) voorgangers mislukten?

Het is nog te vroeg om te weten of Marissa Mayer in haar opzet zal slagen. In afwachting raden we Yahoo niet voor aankoop aan. Wie het aandeel bezit, mag het wel houden.

 

In de verdrukking

Sinds enkele jaren boert Yahoo (14,92 USD) zienderogen achteruit. De groep vindt geen antwoord op de alomtegenwoordige zoekmachine Google en heeft de trein van de socialenetwerksites (Facebook…) gemist. De resultaten kalven af en de beurskoers is op zes jaar tijd tot een derde herleid.

 

Renoveren is de boodschap

Om het tij te keren, de aandacht van de internauten te trekken en de adverteerders terug te lokken, moet Yahoo opnieuw de kaart van de innovatie trekken. Voor het ogenblik is er nog niets uitgelekt over de strategische voorkeuren van de nieuwe baas. Zal ze een einde maken aan de samenwerking met Microsoft die niet aan de verwachtingen beantwoordt? Laat ze de activiteit zoekmachine voor wat ze is en concentreert ze zich op iets anders? Haar beslissing om de opbrengst van de gedeeltelijke verkoop van de participatie in het Chinese Alibaba (e-commerce) niet aan de aandeelhouders uit te keren, kan erop wijzen dat ze cash achter de hand wil houden met het oog op eventuele overnames. Dat zou veronderstellen dat ze niet van plan is de onderneming te ontmantelen, maar eerder wil focussen op de verbetering van het bestaande aanbod en de uitbouw van de activiteit.

 

Ingewikkelde opdracht

De komst van een nieuwe directie bij een groep die in de problemen zit, wordt door de beleggers dikwijls goed onthaald. Een nieuwe start leidt echter niet altijd tot succes. Marissa Mayer moet van het feit dat Yahoo maandelijks door zowat 700 miljoen surfers bezocht wordt gebruikmaken om de portaalsite tot een winstgevend reclameplatform om te vormen. Vraag is of dat zal lukken. Enerzijds is er de dodelijke concurrentie in de sector. Anderzijds is Yahoo (12 500 werknemers) zo groot dat het moeilijk zal zijn om een nieuwe richting in alle geledingen te doen doordringen.

 

Deel dit artikel