Analyse
Heineken wil zich versterken in Azië 5 jaar geleden - woensdag 8 augustus 2012

De consolidatie in de brouwerijwereld zet zich voort.

We staan er sceptisch tegenover.
Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

Na de recente aankondiging dat AB InBev de controle over de Mexicaanse groep Grupo Modelo (producent Corona) heeft overgenomen, is het nu de beurt aan Heineken om toe te slaan. Het Nederlandse bedrijf staat op het punt om het Singaporese Asia Pacific Breweries, waarvan het reeds 42 % in bezit heeft, over te nemen.

Asia Pacific Breweries commercialiseert 40 merken in 14 landen, waaronder Indonesië, Maleisië, Singapore en Vietnam. De overname zou Heineken toelaten om zijn te zware afhankelijkheid van West-Europa, een stagnerende markt, af te bouwen (37 % van de bedrijfswinst in 2011). De volgende vijf jaar zou Azië voor tweederden van de groei van de verkochte volumes moeten zorgen.

We zijn echter niet overtuigd want de kans bestaat dat Heineken de geboden prijs zal moeten verhogen. Deze prijs ligt nochtans al vrij hoog in vergelijking met recente overnames binnen de sector. En de vorige overnames van Heineken (in Europa en in Mexico) zijn niet echt een succes geworden. Het rendement op eigen vermogen van de groep is van 27,5 % in 2006 teruggevallen tot 16 % in 2011.

We behouden onze winstverwachtingen voor 2012 tot 2,65 EUR en trekken deze op voor 2013 tot 2,90 EUR (tegenover 2,80 voorheen).

 

Koers op het moment van de analyse: 44,83 EUR

 

Het Nederlandse Heineken is de derde grootste brouwer ter wereld na AB InBev en SABMiller met een marktaandeel van bijna 9 %. Nadat het zich heeft versterkt in Europa (met inbegrip van Oost-Europa en Rusland), kocht het in 2010 het Mexicaanse Femsa Cerveza.

 

Deel dit artikel