Analyse
Heineken: expansie in Aziƫ 5 jaar geleden - donderdag 23 augustus 2012

Zijn te grote afhankelijkheid van Europa brengt Heineken ertoe om een te hoge prijs te betalen voor zijn expansie in Aziƫ.

Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

Hoewel de (vergelijkbare) omzet in het 1ste semester met 4,5 % toenam, was de (zwakke) groei van het bedrijfsresultaat enkel te danken aan de afname van de herstructureringskosten. Dankzij de daling van de intrestlasten en van het aantal aandelen klokte de winst per aandeel 11 % hoger af. In West-Europa (37 % van de bedrijfswinst) stagneert de verkoop en heeft de groep het ondanks de lagere structuurkosten lastig om haar marges op peil te houden. Oorzaak, de stijging van de productiekosten (grondstoffen) en de ontwikkeling van de premiummerken (Heineken, Desperados, Amstel …). Om de verkochte volumes op te krikken (+3,3 % in 1ste semester) gaat Heineken de resterende aandelen van Asia Pacific Breweries overnemen, een groep die sterk staat in Indonesië, Maleisië, Singapore en Vietnam. De komende jaren zal 2/3 van de groei van de biersector wel van Aziatische origine zijn, maar Heineken betaalt een hoge prijs (moest zijn bod op Asia Pacific optrekken) en verzwaart zijn schuldenlast, terwijl het synergiepotentieel beperkt is. En het palmares van de groep inzake overnames is weinig hoopgevend (rendement op eigen vermogen is tussen 2006 en 2011 van 27,5 naar 16 % gezakt). Voor 2012 en 2013 mikken we op 2,65 en 2,90 EUR winst per aandeel.

 

Koers op het moment van de analyse: 44,46 EUR

 

Het Nederlandse Heineken is de derde grootste brouwer ter wereld na AB InBev en SABMiller met een marktaandeel van bijna 9 %. Nadat het zich heeft versterkt in Europa (met inbegrip van Oost-Europa en Rusland), kocht het in 2010 het Mexicaanse Femsa Cerveza.

 

Deel dit artikel