Analyse
Carrefour: topman laat niet in kaarten kijken 5 jaar geleden - vrijdag 31 augustus 2012

Carrefour presteerde in de 1ste jaarhelft minder slecht dan gevreesd.

De topman blijft echter vaag over zijn plannen om de distributeur weer op de rails te krijgen. Duur aandeel.
VERKOPEN.

 

In het 1ste semester nam de omzet (gecorrigeerd voor de afgestoten activiteiten) met 0,9 % toe, maar daalde de bedrijfswinst met 8,2 %. Als gevolg van de verkoop van de Griekse divisie dook het nettoresultaat in het rood. Terwijl Latijns-Amerika sterk pres-teerde, leed Europa (vooral Spanje en Italië) onder de crisis. De nieuwe topman herhaalde dat hij zichzelf 3 jaar de tijd geeft om een turn around te realiseren, maar over de concrete invulling liet hij niet veel los. Hij gaf doelcijfers noch budgetten. De groep gaat wel zowat 10 % van de banen in haar centrale diensten in Frankrijk schrappen en verder in de kosten snoeien. Carrefour dat zich al uit Griekenland terugtrok, gaat tegen eind dit jaar de twee hypermarkten in Singapore sluiten. Mogelijk gebeurt hetzelfde in Indonesië, Turkije en Polen. De hypermarktenformule (het zorgenkind!) blijft bestaan maar het assortiment wordt gerationaliseerd. Voorts moeten de schulden en de financiële lasten dalen, maar een kapitaalverhoging zou niet aan de orde zijn. We schroeven onze raming van de winst per aandeel voor 2012 van 1,53 terug naar 0,87 EUR (hoofdzakelijk door eenmalige elementen) en voor 2013 van 1,58 naar 1,37 EUR. Voor 2014 mikken we op 1,47 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 16,635 EUR

 

Met bijna 9 900 hypermarkten, supermarkten, cash&carry's en buurtwinkels in 32 landen is Carrefour de grootste Franse distributiegroep en tevens nummer 1 in Europa en nummer 2 in de wereld. Bijna 70 % van de omzet wordt in Europa gerealiseerd, waarvan meer dan 40 % in Frankrijk.

 

Deel dit artikel