Analyse
Volkswagen VZ: maakt snelheid 6 jaar geleden - vrijdag 13 juli 2012

Volkswagen neemt binnenkort de volledige controle over Porsche.

Veel invloed op de winst zal die operatie niet hebben. Het aandeel is duur.
VERKOPEN.

 

Met de overname van de 50,1 % van Porsche die ze nog niet bezat, is de positie van de Duitse groep in het luxesegment stevig verankerd en lijkt haar ambitie om tegen 2018 de grootste autoconstructeur ter wereld te worden voor het grijpen. We moeten toegeven dat de groeistrategie van VW een succes is. De schaalvoordelen en het gebruik van dezelfde onderdelen in zo veel mogelijk modellen zorgen ervoor dat de rentabiliteit meer dan behoorlijk blijft. Anderzijds maakt een grote omvang niet immuun voor tegenslagen. De groep moet voortaan niet minder dan 12 merken in vreedzame co-existentie beheren, waarvan vijf in het luxesegment (Audi, Bugatti, Bentley, Lamborghini en Porsche). Voor het ogenblik draait deze niche op volle toeren en brengt ze veel geld in het laatje, maar mocht de tendens keren, dan riskeert interne concurrentie de kop op te steken. We twijfelen er bovendien aan of de meer dan 700 miljoen euro schaalvoordelen per jaar die de overname van Porsche volgens VW zal opleveren, wel haalbaar zijn. In tegenstelling tot de andere merken van de VW-stal behoudt Porsche immers een zekere financiĆ«le en industriĆ«le autonomie. We laten onze raming van de winst per aandeel voor dit jaar ongewijzigd op 20 EUR. Voor 2013 mikken we nu op 22 EUR (tegen 21,50 EUR voordien).

 

Koers op het moment van de analyse: 133,90 EUR

 

Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamborghini en is ook nog actief in de vrachtwagens.

 

Deel dit artikel